Jump to content
Annons

Cubase 5 - får inte midi att funka


IntoDeepWater

Recommended Posts

Hej alla,

Jag försöker få min midi-keyboard att funka med Cubase 5 men det går inget vidare. Jag har en CME UF5 och tyvärr finns det inga drivrutiner till Windows 7 64-bit, så jag provar med midi men inget händer. Det var 5 år sen jag satt med Cubase sist och jag har glömt mycket, jag kan ha missat något, men alla tips på vad för inställningar jag borde kolla närmare på tages tacksamt emot. Ljudkortet är ett Eset Juli@.

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp. Har gått igenom alla settings och allt ser rätt ut tycker jag. Men, jag får inget ljud när jag använder keyboarden. Lusläser nu manualer och annat, googlar som en tok. 🙂 Som sagt, om någon har några tips så är jag mer än tacksam, grymt sugen på att göra musik igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag överväger starkt att prova att köpa ett USB-midiinterface och se om det funkar. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag för 5-6 år sen läste att man inte kan använda SPDIF-utgångarna och midi samtidigt på ESI Juli@, jag kan dock inte hitta något sådant när jag googlar, men jag har helt för mig att jag läste något sådant... det skulle isåfall kunna vara en tänkbar förklaring. Annars är jag at a loss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wuut? Spdif? Kör du digitalt ut till monitorer för lyssning? Kan du inte använda analog stereoutgång från Julia då?

Om Cubase har hittat ditt Julia och du ställt in ett midi-spår där ditt CME sitter som MIDI in och MIDI ut på en mjukvarusynt och slagit på monitor så ska du ha MIDI aktivitet in i mjuk-synten åtminstone.

Jag tror personligen inte Cubase är boven i det här dramat, snarare länken mellan ditt Julia och ditt CME.

..om du nu verkligen lusläst som en tok och ställt in allt annat rätt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör digitalt ut till min DAC, och sen vidare till stärkare och högtalare. Det är så jag lyssnar på musik från datorn, och jag har inga dedikerade monitorer eller dedikerad Cubase-dator. Visst skulle jag kunna byta till analogt men då får jag växla mellan detta varje gång jag lyssnar på musik vs gör musik vilket känns rätt bökigt. Men jag antar att jag får testa det åtminstonde för att se om det har med det att göra.

Cubase hittar absolut mitt Julia, och det låter absolut rimligast att det är länken från CME:n som är boven.

Hur som helst har jag nu lånat hem ett USB-midiinterface och det händer ändå ingenting. Jag har aldrig testat midin på CME:n förut eftersom när jag köpte den så satt jag med XP och det fanns drivrutiner så jag körde via USB och det flöt på som det skulle. Det är ju pga att CME inte behagar göra drivrutiner till ett OS som kom 2 år efter att jag köpt en midikeyboard från dem som gör att jag sitter med dessa problem... aldrig mer CME.

Kommer jag ihåg rätt i att man "ser" att man spelar på keyboarden i t ex transport bar även om t ex en mjuksynth inte är inställd på rätt kanal? Cubase verkar inte få någon signal in alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...