Jump to content
Annons

Hur startar jag "studio" hemma?


Zeph

Recommended Posts

Hej hej!

Jag är helt ny här och är väldigt "ny" på det här med sk studio hemma.

Min fråga är:

Vad behöver jag för att kunna spela in låtar på min dator?

(Alltså jag tänker INTE starta ngn form av "hemmastudio", men eftersom jag skriver låtar till mitt band så hade det ju varit roligt om jag kunde göra låtarna så färdiga som möjligt hemma istället för att försöka komma ihåg allt i replokalen.

Alltså, gitarr har jag, bas + trummor hade ju varit roligt att få med också. (EJ live utan i programmet då så att säga).

Det jag är ute efter är lite mer än bara "rec + play" på kassettbandaren :rolleyes:

Tacksam för hjälp.

mvh

Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De frågor du ställer har stötts och blötts en hel del på detta forum. Ta en liten runda och läs allt du kommer över.

Du behöver ett program, vilket du ska välja beror på om du kör Windows eller Mac. Jag själv kör Mac och rekommenderar Garageband, och Logic om man vill avancera lite. På PC-sidan finns bl.a. Cubase.

Du kommer också behöva ett ljudkort eller ljudinterface. Om du kör PC är troligtvis det som redan sitter där för dåligt. Det du vinner på att köpa ett annat ljudkort är ljudkvalitet, latency, inbyggda mikrofonförstärkare och eventuell möjlighet att kunna spela in fler kanaler än två på en gång. Ofta kommer det med en bundlad version av Cubase eller annan inspelningsmjukvara när man köper ett ljudkort.

Alltså: inspelningsprogram och ljudkort. Nu kan du forska lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar.

Jo jag har kollat runt nu "överallt" i ett par dagar men inte hittat riktigt vad jag söker.

Alltså jag vill inte ha ngt avancerat. (Det bästa hade varit om man kunde koppla in guran till datorn, lägga på en inbyggd bas + trummor och trycka på rec haha :rolleyes:

Jag kör med PC XP, 1.3 ghz med 256 minne.

En kompis till mig kör med ngt som heter Wavelab.

Cubase verkar så krångligt tycker jag.

(Visst helst av allt skulle jag vilja ha ProTools med allt vad det innebär, men det är jag inte ute efter, det har jag tillgång till i studio)

Men som sagt, tack för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...