Jump to content
Annons

Saffire pro 24dsp problem!

Recommended Posts

wetbo (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har precis fått mitt Saffire Pro 24 dsp, och jag kan inte få ljud till mina monitorer. tycker mixern verkar sjukt krånglig och komplicerad, så jag tänkte höra med er hur jag ska ställa in.?

MVH

Max

Annons
Postat
  On 2012-04-13 at 15:32 sa wetbo:

Hej!

Jag har precis fått mitt Saffire Pro 24 dsp, och jag kan inte få ljud till mina monitorer. tycker mixern verkar sjukt krånglig och komplicerad, så jag tänkte höra med er hur jag ska ställa in.?

MVH

Max

På kortet förutsätter jag du satt i output 1-2.

I saffire mixcontrol välj Routing preset -> Daw tracking

&

se så att "knapp" 1 och 2 vid Monitor preset lyser blåa.

(3-4 är till hörlurar, ev även 5-6, har inte använt bägge hörlursingångarna ännu).

wetbo (oregistrerad)
Postat

det märkliga är att jag får ljud t.ex. när jag lägger in en låt i cubase och spelar upp den. men jag kan inte få ljud i t.ex. winamp eller mediaspelaren i windows..http://imageshack.us/photo/my-images/26/mixerd.jpg/

ser ni nåt galet i min mixer? hur jag har ställt in inställningarna?

wetbo (oregistrerad)
Postat

nu löste jag problemet! va bara en inställning i windows 🙂

har en annan fråga också nu när jag har någon kunnig på tråden 😄

hur får man medhörning i lurarna när man ska sjunga? gärna med effekter typ EQ osv.

• 2 veckor senare...
wetbo (oregistrerad)
Postat

tack för hjälpen! nu har jag en annan fråga, hur gör man så att man gör sig själv med effekter, dvs eq:n och compressorn, men inte spelar in med dessa effekter, utan bara kör genom monitoring.. ?

Postat (redigerat)

Det borde gå att ställa in Cubase.

Är det inte bara att lägga tex reverb på den kanalen du skall spela in på?

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)
  On 2012-04-22 at 18:56 sa wetbo:

tack för hjälpen! nu har jag en annan fråga, hur gör man så att man gör sig själv med effekter, dvs eq:n och compressorn, men inte spelar in med dessa effekter, utan bara kör genom monitoring.. ?

Hej,

har du provat medelst Control room-funktionen?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
wetbo (oregistrerad)
Postat

jo, man kan ju säkert ställa in på kanalen i cubase, men då måste man ju ta bort effekterna på spåret igen när man ska mixa, och det är ju segt. det ska gå att ställa in en monitor mix i ljudkortet, men som inte går på input. det är det jag behöver hjälp med. Nä, jag har inte provat control room funktionen. vad är det för något? 🙂

Postat
  On 2012-04-23 at 03:37 sa wetbo:

jo, man kan ju säkert ställa in på kanalen i cubase, men då måste man ju ta bort effekterna på spåret igen när man ska mixa, och det är ju segt. det ska gå att ställa in en monitor mix i ljudkortet, men som inte går på input. det är det jag behöver hjälp med. Nä, jag har inte provat control room funktionen. vad är det för något? 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=yX16hQZdJSs

Mycket användbart vertyg 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

Tänkte på en grej; du har ju DSP-Saffiren ju. Där har du ju onboard kompressor, EQ och reverb. Varför inte använda dem vid tracking? 😲 Principen är ju densamma som i Control Room-funktionen i Cubase.

Vänligen,

CHAE

wetbo (oregistrerad)
Postat
  On 2012-04-23 at 07:00 sa CHAE:

Tänkte på en grej; du har ju DSP-Saffiren ju. Där har du ju onboard kompressor, EQ och reverb. Varför inte använda dem vid tracking? 😲 Principen är ju densamma som i Control Room-funktionen i Cubase.

Vänligen,

CHAE

jo,altså det är ju dom jag försöker använda mig av 😛 men jag vet inte hur jag gör så jag hör effekterna i mina lurar (dvs monitoring) men INTE spelar in effekterna i programmet

wetbo (oregistrerad)
Postat

någon här som kanske kör med sådana inställningar i sin saffire mixer? isåfall ta ett screenshot och lägg upp så kan jag checka ut om jag missar något

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.