Jump to content
Annons

Hur stor andel får sångaren?


hooolmen

Recommended Posts

Jag är helt övertygad om att det redan finns en/flera trådar om detta ämne, men jag kunde inte hitta något eller jag kunde inte hitta med mina sökord iallafall.

Till exempel i de fallen med house-artister, typ Avicii - Fade Into Darkness, hur mycket procent tror ni att Andreas Moe fick?

Om man säger att man håller på att göra en elektronisk instrumental låt, sedan får man för sig att man vill ha en sångare. Det att inte är helt hundra procentigt att man får kontrakt och man är därför inte heller är redo för att lägga ut pengar för en sångare. Utan man gör det för erfarenhetens skull. Om man då skulle få ett skivkontrakt, hur mycket procent ska då sångaren ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl en sak man kommer överens med sångaren/sångerskan om, antar jag.

Så länge personen i fråga inte är upphovsman/medförfattare osv, har den (eller heter det hen numera?) egentligen ingen laglig rätt till någon ersättning vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en sak man kommer överens med sångaren/sångerskan om, antar jag.

Så länge personen i fråga inte är upphovsman/medförfattare osv, har den (eller heter det hen numera?) egentligen ingen laglig rätt till någon ersättning vad jag vet.

Han har rätt till ersättning (som musiker) när musiken spelas offentligt. Hur stor procent vet jag dock inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger så kan man istället för att betala en engångssumma, komma överens om att de som är med på inspelningen får en viss procent. Det får man komma överens om, vad jag vet finns det ingen procenthalt som är vanlig. Proffsen betalar så klart för själva jobbet bara.

Procenthalten ska väl sättas efter hur mycket sångaren jobbar och bidrar egentligen, vilket kan variera kraftigt från låt till låt. Snacka med sångaren och kom överens om något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man säger att man håller på att göra en elektronisk instrumental låt, sedan får man för sig att man vill ha en sångare. Det att inte är helt hundra procentigt att man får kontrakt och man är därför inte heller är redo för att lägga ut pengar för en sångare. Utan man gör det för erfarenhetens skull. Om man då skulle få ett skivkontrakt, hur mycket procent ska då sångaren ha?

I sådant fall ligger det nog till så här:

Eftersom det "bara" handlar om att spela in för erfarenhets skull samt att du inte är redo att lägga ut några pengar så blir det ju, får man anta, inte tal om något (skriftligt) avtal heller.

Skulle det bli aktuellt att något bolag blir intresserat av just den här produktionen så kommer bolaget att kräva dig på en skriftlig garanti om att du äger samtliga, enskilda rättigheter i produktionen, alternativt har skaffat in alla nödvändiga tillstånd från respektive upphovsmän/rättighetsinnehavare, där du fritt och utan inskränkning förfogar över produktionen.

Då blir det för dig att söka upp sångaren (och alla andra eventuella utövare för den delen) igen och be om en liten namnteckning på ett avtal som ger dig rätt att använda sångarens prestationer för tillverkning och spridning av skiva genom ett bolag. Sångaren kommer då att inse att läget erbjuder ett najs förhandlingsläge och kommer att trissa upp arvodet rejält. Det blir sonika till att slänga upp pengarna – i annat fall blir det inget skivkontrakt för din del.

Då tänker du kanske så här: Aha, men då springer jag i väg och fixar en annan sångare och andra utövare och ger dem alla en symbolisk summa och ber dem skriva på en liten rättighetsöverlåtelse. Men, ack... bolaget svarar att det som gjorde produktionen intressant var sångarens prestationer, så tyvärr, inget skivkontrakt på den "nya" produktionen. Och så ber de lite försiktigt om mobilnumret till sångaren, ringer honom/henne och erbjuder karriär. Och du fortsätter för "erfarenhets skull"...

Alltså:

Om det verkligen handlar om att spela lite för the fun of it, då behöver man inte göra så big deal (pun intended) av det. Bjud åtminstone sångaren på några öl och/eller en flaska vin för besväret. Du utnyttjar trots allt hans/hennes förmågor för att själv bygga upp en kunskapsbank. Skulle det "råka" bli något större av latjandet, ja, då får man ta och bearbeta situationen därifrån.

Men om man har för avsikt att sälja produktionen så gör man bäst i att göra saken klar (på papper!) för alla inblandade på ett tidigt stadium och ge dem som ställer upp ett arvode som minst ligger rimligt i proportion till deras respektive kvalité.

Så slipper du att oroad dig för sådana här frågor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...