BobbyBenjaminz Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 (redigerat) Det är inte alla som vet vad absorbenter och diffusorer gör i en studio. Det är viktigt tt ha absorbenter bakom monitorerna, i hörnen, på "sidorna" vid osv.. Men, varför? Kort sagt, vad gör absorbenterna? Sedan, kan man ha diffusorer på väggen bakom lyssningsposition, tillsammans med absorbenter eller enbart absorbenter. Vad gör diffusorerna för nytta i en studio, tillsammans med absorbenter? Jag försöker göra det så enkelt som möjligt och hoppas någon vill svara på detta, även vad "basfällor" används för. Redigerat 11 mars 2012 av BobbyBenjaminz
BluesBoy Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Bra info: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Material
BobbyBenjaminz Postat 11 mars 2012 Trådstartare Postat 11 mars 2012 (redigerat) Tack för länken, BluesBoy! Alltså.. 1) Som namnet antyder, så är absorbenter till för att absorbera ljudet så att det inte kan reflekteras tillbaks ut från väggen som det träffar. Följdfråga: Vad har det för betydelse att ljudet inte reflekteras tillbaka? 2) Med en diffusor är målet att sprida ut ljudet i stället för att absorbera. Följdfråga: Varför sprida ljudet? 3) Basfällor är till för att fånga upp bas, som lätt blir ett problem i studion. I hörnen uppstår mycket problem med basförstärkning. Följdfråga: Vad menas med "fånga upp bas"? Jag hoppas någon kan hjälpa till med att svara på dessa tre följdfrågor, samt svara så enkelt som möjligt - att alla kan förstå. 😉 Redigerat 11 mars 2012 av BobbyBenjaminz
wellness music Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 1/ Det reflekterande ljudet kommer att interferera med direktljudet från dina högtalare. I och med att reflexen färdas längre sträcka jämfört med direktljudet uppstår en tidsfördröjning av det reflekterande ljudet. Resultatet blir att en del frekvenser kommer att släckas ut (ligger i ofas med direktljudet) medan vissa kommer att förstärkas. Detta fenomen kallas även för Kamfiltereffekt. Riktningsuppfattbarheten störs även med tidiga reflexer som inte behandlas. Absorbenter används även för att korta ned efterklangstiden. I ett lyssningsrum är det önskvärt med så jämn efterklangstid som möjligt över hela frekvensregistret. För att en reflex inte ska vara hörbar måste den dämpas minst 20 dB. 2/ Till skillnad mot en friktionsabsorbent (som nämnts ovan) bryter en diffusor sönder ljudet och kortar därmed ned efterklangstiden fast med bibehållen energinivå. En bra diffusor sprider både i tid (diffusion) samt i rymd (scattering). På grund av hjärnans tröghet gör denna tidsfördröjning ofta att vi "hinner uppfatta" detaljer i ljudbilden på ett bättre sätt. 3/ Att dämpa basregistret både vad det gäller efterklang och amplitud (styrkan). Effektivast brukar vara att dämpa basen med bredbandiga helmholtz-paneler eller dyligt. I vissa fall kan man behöva stämma en sådan resonator vid en viss problemfrekvens. Hoppas detta kan sprida lite ljus över det dunkla ämnet akustik. 🙂 hälsningar / Björn
InTheSweetSpot Postat 24 mars 2012 Postat 24 mars 2012 (redigerat) Här är en riktigt bra länk om du vill läsa mer om högtalarpositionering, sweet spot och placering av absorbenter, m m. Lite av en Bibel och på svenska, tillika: https://sofsci.com/4-enkla-steg-till-bra-akustik . Redigerat 17 september 2018 av InTheSweetSpot
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.