Jump to content
Annons

Blir helt j*vla tokig! Ljudkortet knastrar, blir distat OCH ljudet stängs av! M-Audio C400


Dessesion

Recommended Posts

Ja, jag blir alltså helt tokig. Har suttit med ett sketet laptopljudkort och producerat musik i Ableton. Tänkte att det kanske var dags att investera i sin nya hobby och köpte ett M-Audio Fast Track C400.

Det är bara det att både i Windows och Ableton så knastrar det först, sedan blir det distat eller vad man ska säga. Till sist så lägger ljudet av helt och hållet. För att få tillbaka ljudet så måste jag ändra på Sample Rate eller Preffered Buffer Size i kontrollpanelen för ljudkortet Då kommer det tillbaka och håller kanske 30 sekunder och sedan måste jag göra samma sak igen!

Det sjuka är att ibland och då menar jag verkligen väldigt sällan så fungerar ljudkortet utan problem. Båda i Windows och i Ableton. Detta bara tills nästa gång jag startar om datorn, då är det samma skit igen.

- Jag har iinstallerat det korrekt. Även installerat om drivrutinen för ljudkortet samt för USB-portarna.

- Avinstallerat allt förinstallerat som kom med laptopen. Även Intel Turboboost då jag tänkte att det kan ha med processorn att göra.

- Har kollat dom där numrena som kunde vara samma på usb-portarna som på andra kort, PCI eller något. det enda som var samma var grafikkortet och det går ju inte att göra något åt.

- Provat alla olika Sample Rates och Preffered Buffer Size i olike kombinationer. 44100/512, 48000/512, 48000/1024 har hittills fungerat bäst.

- Jag har stängt av och avinstallerat det andra ljudkortet.

- Jag har provat att avaktivera alla drivrutiner som gick.

- Har stängt av alla onödiga processer i aktivitetshanteraren för att låta datorn arbeta ifred.

Jag har en laptop med:

Intel I5 2,67 GhZ

4 GB 1033 Mhz Ramminne

7200 varvs hårddisk

VARFÖR FUNGERAR DET INTE? Blir så jävla less!!!

Snälla, om någon kan hjälpa mig här så blir jag tacksam!

(Om jag bara hade haft 10k till en mac alltså...)

Redigerat av Dessesion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Provat alla olika Sample Rates och Preffered Buffer Size i olike kombinationer. 44100/512, 48000/512, 48000/1024 har hittills fungerat bäst.

Det bästa här är väl egentligen bara att det först knastrar/klickar för att sedan bli helt tyst!

Jag blir tokig, frustrerad ocb arg...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du inte har en separat försörjning av el till ljudkortet så kanske dina USB portar inte levererar tillräckligt med ström.

Men troligen är det några inställnngar som du måste göra.

Kolla först med den här mjukvaran om du får spikar.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Sannolikt har du mycket problem och det borde se upp som en alpkedja i displayen.

I os optimerar du för bakgrundstjänster.

Bort med USB strömspar funktioner.

Bort med alla strömsparande funktioner, troligen måste du in i BIOS och ta bort tex Intel speedstep.

På M-Audios support sidor kan du finna vilka parametrar dom rekommenderarnatvstänga av i BIOS.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en mac så e det ju bara att installera det på din laptop ju om du nu har rätt grejjer i den.

Ge mig datorns specs med modellnr mm så ska ja kolla upp.

Nej men lite on topic nu då. Har du provat köra kortet i nån annan dator eller hos nån polare eller nåt som har en mac?

Kanske kan vara värt o kolla upp så det inte e din dator som e kinkig med just detta kort, som sagt man vet aldrig med datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

peterT hann före men jag skulle rekommendera samma sak. När jag körde windows så knastrade ljudkortet precis som du beskriver... när jag stängde av nätverkskortet fungerade det näst intill perfekt(knastrandet försvann). Sen köpte jag en mac och då fungerade det helt perfekt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Det var precis strömförsörjningen till ljudkortet som var problemet. Följde råden här och nu fungerar kortet som en dröm!

Tusen tack för att ni alla tog er tid att försöka hjälpa, uppskattas verkligen.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...