hertingen Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Hej. Jag undrar hur man gÄr till vÀga nÀr man triggar akustiska trummor. Vad behöver man? Skulle helst vilja köpa ett digitalt trummset för inspelning av trummor (midi) och sen anvÀnda en trumm-plugg för ljudet. Men tyvÀrr sÄ har jag vÀldigt dÄligt med plats. SÄ jag kom att tÀnka pÄ att jag kanske kan trigga mitt gamla akustiska trummset ist. och göra samma sak. Men hur gör man dÄ? Blir det lika bra som om man skulle anvÀnda ett digitalt trummset, med triggning och sÄ? Och gÄr det att trigga cymbaler och hihats frÄn ett akustiskt trummset? Blir det billigare eller dyrare Àn att köpa ett av dom billigare digitala trummseten? Mycket tacksam för svar Daniel
evilrocker Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Eller om du satsar pÄ att spela in oh och hh riktigt och sen trigga bastrumma, virvel och pukor. Det har vi kört och funkar rÀtt bra. Fast dÄ har jag inte anvÀnt mig av ett program som trigger utan kört manuellt i PT med tab to transient.
hertingen Postat 14 februari 2012 TrÄdstartare Postat 14 februari 2012 Jag har provat det nÄgra gÄnger. AnvÀnde ett trigg-program i cubase (som jag inte minns namnet pÄ) till kagge och virvel. Det blev vÀl rÀtt ok med kaggen och virveln, men oh och cymbaler blev aldrig riktigt bra. Har inte sÄ vidare bra mickar, och akustiken dÀr trummorna stÄr Àr inte heller bra. SÄ det Àr dÀrför jag vill kunna ersÀtta (trigga) alla delarna.
evilrocker Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Aha ok, men lÀgga tid pÄ att programmera det istÀllet dÄ? GÄr ju att fÄ bra om man ger det tid. Annars Àr det ju digital-kit som gÀller.
hertingen Postat 14 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 14 februari 2012 Ok. Jag brukar programera för det mesta. Men nu Ă€r jag sugen pĂ„ att spela in lite mer som ett band, dĂ€r flera Ă€r med och spelar in. Dels för kĂ€nslan och dels för att fĂ„ lite mer variation i inspelningen/projektet. NĂ€r jag gör allt sjĂ€lv sĂ„ blir det ibland lite för mycket "jag" ibland kĂ€nns det som. Men jag fĂ„r kolla lite pĂ„ digital-kit dĂ„ kanske och se om jag kan hitta plats nĂ„gon stans. đ Tack för tippsen iaf.
MrBluesman Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Finns ju triggmikrofoner att köpa, tex D-drum...? Cymbaler Àr vÀl lite svÄrare. Alesis har cymbaler med inbyggd trigger har jag sett nÄn gÄng. LÄter antagligen skit akustiskt, men ser och kÀnns vÀl rÀtt pÄ ett akustiskt set.
princesscake Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att trigga akustiska trummor, antingen med vanliga trumskinn eller med mesh-heads (för at fĂ„ ner ljudnivĂ„n), sedan finns det en uppsjö av olika kommersiella triggers man kan anvĂ€nda eller om man Ă€r hĂ€ndig sĂ„ kan man bygga egna, dock krĂ€vs det mycket tid om man ska bygga egna och förvĂ€ntar sig samma resultat som de kommersiella. Det brukar i regel bli billigare att anvĂ€nda sina akustiska trummor och konvertera dom till digitala, Ă€n att köpa fĂ€rdiga digital pads (puka, virvel, cymbal osv..), men man fĂ„r med enkelhet mycket bĂ€ttre kontroll av triggningen med en kommersiell digital pads av den enkla anledningen att dom Ă€r utvecklade i en kontrollerad miljö dĂ€r tillverkarna vet exakt vad de pysslar med đ. SĂ„, har man lite tĂ„lamod och Ă€r lite hĂ€ndig sĂ„ Ă€r det inga problem. Det man bör fundera över Ă€r hur mĂ„nga triggeringĂ„ngar man behöver och hurvida man vill trigga mono eller stereo pĂ„ sina pads (bell/bow/edge eller head/rim). Ska man köpa en kommersiell triggermodul eller bygga en egen? Det beror pĂ„ vad man vill uppnĂ„, frĂ„gar du mig sĂ„ anser jag att akustiska trummor och digitaltrummor Ă€r helt olika instrument, men vill man pĂ„ digitalt vis imitera ett akustiskt trumset sĂ„ Ă€r det bĂ€sta att inte satsa pĂ„ en kommersiell trummodul eftersom dessa Ă€r vĂ€ldigt dyra, innehĂ„ller en massa ljud som du troligt vis inte kommer att nyttja i första hand och att dom dessutom Ă€r anpassade för en speciell tillverkares produktlinje dĂ€r triggeringĂ„ngarna troligtvis inte rĂ€cker till. Jag tĂ€nkte visa hur jag har gjort. Jag har ett Roland TD6V kit i grunden som jag har byggt vidare pĂ„ med pads och delar frĂ„n olika fabrikat och en del hemmabyggda grejjer. Se bild: https://twitter.com/#!/myownwork/status/170457203327774721/photo/1/large Jag har konverterat gamla begagnade isĂ€rsĂ„gade pukor till digitalpads med meshheads och ddrums billigaste triggermickar, anvĂ€nder originalkitets snare och kick, utöver kitets originaluppsĂ€ttning av cymbaler sĂ„ har jag en yamaha ride pĂ„ 15" och en yamaha 13" cymbal som hihat, 3 st svinbilliga mono cymbaler av thomanns egna mĂ€rke millenium, tror egentligen att det Ă€r samma fabrikat som alesis billigare cymbaler, 2 billiga meiln spashar som jag har konverterat till digitala, och en alesis perc pad som fĂ„r agera digitalt octobanbatteri, som triggermoduler sĂ„ har jag rolands TD6 som följde med kitet men ocksĂ„ en MegaDrum 32 input som jag bestĂ€llde halvt fĂ€rdigbyggd frĂ„n projektets hemsida (en icke kommersiell modul). Som trumplug anvĂ€nder jag Toontrack Superior drummer 2. För att du ska lösa problemet utan allt för stor utmaning sĂ„ skulle jag rekommendera att köpa ett begagnat digitalkit i stil med Roland TD6V, anvĂ€nda modulen för att trigga mesh-pukor, mesh-virvel och kick, möjligtvis ocksĂ„ cymbaler om du inte har möjlighet att köra dessa akustiskt med OH. Hihat skulle jag rekommendera att du mickar upp akustiskt ocksĂ„, det ger ultimat kontroll de billigare digitala varianterna Ă€r inte helt/alls tillfredsstĂ€llande. Att anvĂ€nda en icke kommersiell triggermodul kan ha stor inlĂ€rningströskel sĂ„ strunta i det om du inte Ă€r i behov av mĂ„nga ingĂ„ngar. Att syssla med digitaltrummor Ă€r ett helt Ă€mne i sig och jag inser att det blir för tjock med text i ett enda inlĂ€gg att beskriva alla för och nackdelar i olika avseenden sĂ„ jag struntar att skriva om det just nu đ.
hertingen Postat 17 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 17 februari 2012 Kanon! Tack för det. Nu förstĂ„r jag lite mer hur sĂ„nt hĂ€r funkar. đ Har kikat runt lite pĂ„ trigg-mickar och dom kostar lite för mycket för mig. Sen verkar det ju inte vara sĂ„ lĂ€tt att trigga cymbaler heller. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att lĂ€gga pengarna pĂ„ ett av dom billigare digitalkiten eller köpa ett begagnat kĂ€nns det som.
mietek Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 (redigerat) Efter mÄnga Ärs trial & error, har jag funnit att detta Àr den bÀsta lösningen för trigg av nÀrmickar. (Enligt mitt tycke) 1. Trigg-plugg med MIDI-Out (drumagog t.ex) 2. Spela in midisignal, nu har du möjlighet att pÄ ett smidigt sÀtt editera velocitet, ta bort felaktiga slag osv osv. 3. Tanka sample i t.ex Battery 3. Spela in det hela tillbaka till audio och line'a upp slagen med originalspÄret. HÀr fÄr vi sÄ bra faskorrekthet som möjligt, vi kan fixa felavlÀsningar och kan kontrollera velociteten helt oberoende av triggmjukvaran. Redigerat 17 februari 2012 av mietek 2
evilrocker Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att trigga akustiska trummor, antingen med vanliga trumskinn eller med mesh-heads (för at fĂ„ ner ljudnivĂ„n), sedan finns det en uppsjö av olika kommersiella triggers man kan anvĂ€nda eller om man Ă€r hĂ€ndig sĂ„ kan man bygga egna, dock krĂ€vs det mycket tid om man ska bygga egna och förvĂ€ntar sig samma resultat som de kommersiella. Det brukar i regel bli billigare att anvĂ€nda sina akustiska trummor och konvertera dom till digitala, Ă€n att köpa fĂ€rdiga digital pads (puka, virvel, cymbal osv..), men man fĂ„r med enkelhet mycket bĂ€ttre kontroll av triggningen med en kommersiell digital pads av den enkla anledningen att dom Ă€r utvecklade i en kontrollerad miljö dĂ€r tillverkarna vet exakt vad de pysslar med đ. SĂ„, har man lite tĂ„lamod och Ă€r lite hĂ€ndig sĂ„ Ă€r det inga problem. Det man bör fundera över Ă€r hur mĂ„nga triggeringĂ„ngar man behöver och hurvida man vill trigga mono eller stereo pĂ„ sina pads (bell/bow/edge eller head/rim). Ska man köpa en kommersiell triggermodul eller bygga en egen? Det beror pĂ„ vad man vill uppnĂ„, frĂ„gar du mig sĂ„ anser jag att akustiska trummor och digitaltrummor Ă€r helt olika instrument, men vill man pĂ„ digitalt vis imitera ett akustiskt trumset sĂ„ Ă€r det bĂ€sta att inte satsa pĂ„ en kommersiell trummodul eftersom dessa Ă€r vĂ€ldigt dyra, innehĂ„ller en massa ljud som du troligt vis inte kommer att nyttja i första hand och att dom dessutom Ă€r anpassade för en speciell tillverkares produktlinje dĂ€r triggeringĂ„ngarna troligtvis inte rĂ€cker till. Jag tĂ€nkte visa hur jag har gjort. Jag har ett Roland TD6V kit i grunden som jag har byggt vidare pĂ„ med pads och delar frĂ„n olika fabrikat och en del hemmabyggda grejjer. Se bild: https://twitter.com/#!/myownwork/status/170457203327774721/photo/1/large Jag har konverterat gamla begagnade isĂ€rsĂ„gade pukor till digitalpads med meshheads och ddrums billigaste triggermickar, anvĂ€nder originalkitets snare och kick, utöver kitets originaluppsĂ€ttning av cymbaler sĂ„ har jag en yamaha ride pĂ„ 15" och en yamaha 13" cymbal som hihat, 3 st svinbilliga mono cymbaler av thomanns egna mĂ€rke millenium, tror egentligen att det Ă€r samma fabrikat som alesis billigare cymbaler, 2 billiga meiln spashar som jag har konverterat till digitala, och en alesis perc pad som fĂ„r agera digitalt octobanbatteri, som triggermoduler sĂ„ har jag rolands TD6 som följde med kitet men ocksĂ„ en MegaDrum 32 input som jag bestĂ€llde halvt fĂ€rdigbyggd frĂ„n projektets hemsida (en icke kommersiell modul). Som trumplug anvĂ€nder jag Toontrack Superior drummer 2. För att du ska lösa problemet utan allt för stor utmaning sĂ„ skulle jag rekommendera att köpa ett begagnat digitalkit i stil med Roland TD6V, anvĂ€nda modulen för att trigga mesh-pukor, mesh-virvel och kick, möjligtvis ocksĂ„ cymbaler om du inte har möjlighet att köra dessa akustiskt med OH. Hihat skulle jag rekommendera att du mickar upp akustiskt ocksĂ„, det ger ultimat kontroll de billigare digitala varianterna Ă€r inte helt/alls tillfredsstĂ€llande. Att anvĂ€nda en icke kommersiell triggermodul kan ha stor inlĂ€rningströskel sĂ„ strunta i det om du inte Ă€r i behov av mĂ„nga ingĂ„ngar. Att syssla med digitaltrummor Ă€r ett helt Ă€mne i sig och jag inser att det blir för tjock med text i ett enda inlĂ€gg att beskriva alla för och nackdelar i olika avseenden sĂ„ jag struntar att skriva om det just nu đ. Schyssta synt-trummor đ
princesscake Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 Schyssta synt-trummor đ Ptja, rĂ€tt billgt sĂ€tt att ha en trumstudio med top notch ljud, dessutom i lĂ€genheten. Att dom sedan inte har de fysiska egenskaperna man skulle önska som hos ett akustiskt kit Ă€r ju en annan femma đ
mietek Postat 11 maj 2012 Postat 11 maj 2012 Beror vÀl pÄ vad man Àr ute efter, men för mig Àr OH och rummet en otroligt viktig del av trumsound. Hellre dÄ att byta ut de nÀrmickade ljuden Àn att bara spela in cymbaler.
Zauron_87 Postat 11 maj 2012 Postat 11 maj 2012 Jag kan rekommendera att köpa ett digital sett och sedan köra det med ex superior, sedan ta bort cymbaler hihat och stÀlla dit riktiga sedan micka upp dem med 2 överhÀngs mickar. Blir smidigt och bra ljud hÀr har du ser du lite hur jag menar Àr en gammal studio film.
Anders F Postat 11 maj 2012 Postat 11 maj 2012 Jag presonligen spelar helst in riktiga trummor. Men jag har Àven lokal för det, vilket tyvÀrr Àr ett krav. SvÄrt att fÄ till i en hemmastudio. Sedan anvÀnder jag Massey DRT för att fÄ midiinformation av nÀrmickarna. Spelar alltid in egna samples av settet jag spelar in som jag kan blanda in. Dessa brukar funka bÀttre Àn pluggarna upplever jag. MVH Anders
Angr77 Postat 20 maj 2012 Postat 20 maj 2012 Kolla in mitt trumprojekt....Ni kanske kan sno nÄgra tops!! http://powerhell.wordpress.com/about/zourman/poor-mans-td-20/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.