Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min Dell XPS M1330 börjar bli lite trött, och jag funderar på om en uppgradering av hårddisk och ram kan göra susen? Har dålig koll på moderkort, prossesorer och dylikt och skulle behöva lite vägledning.

Kör oftast Cubase 5 med superior drummer / metal foundry samt 5-10 audiospår. På sistone har datorn även börjat visa Asio overload när jag bara laddat SD2 leker lite med trummixar. Funkar bra till en början men efter ca 5-10 min börjar det spraka och hacka... Kan inte minnas att den var så känslig tidigare. Då har jag ändå högsta möjliga buffer size...

Specs på min dator: (ang hårddisk, vad jag kan se så står det 108 GB när jag kollar egenskaper på C:, använder ca 85-90% av utrymmet)

Windows 7 ultimate

Dell XPS M1330

:: Processor

Intel Core 2 Duo T7300 2 GHz

:: Mainboard

Intel PM965

:: Memory

2048 MB, DDR2, PC5300, 667MHz, 2x1024MB, max. 4096MB

:: Graphics adapter

NVIDIA GeForce 8400M GS - 128 MB, Core: 400 MHz, Memory: 600 MHz

:: Display

13.3 inch 16:10, 1280x800 pixel, UltraSharp WXGA White-LED Display , glossy: yes

:: Harddisk

160 GB - 5400 rpm, 160GB 5400rpm Fujitsu MHW2160BH

Annons
Postat

Har för mig att det är rätt dyrt att uppgradera märkeslaptops. Inte funderat på att titta på en ny? Om du inte behöver jättekraftiga grejjer är det rätt billigt med nya datorer nu för tiden

Postat
Har för mig att det är rätt dyrt att uppgradera märkeslaptops.
Att byta RAM är inte svårt alls. Och en väldigt billigt uppgradering dessutom, oavsett DDR2 SODIMM eller DDR3 SODIMM.

Minnen brukar sitta bakom en egen lucka i datorns botten så att man inte behöver skruva upp hela datorn.

Hårddisk brukar däremot vara pilligare att fixa.

Postat

Tack för tipsen! googlade runt lite efter problem med jus dell xps m1330, och blev påminnd om vilken jäkla problemdator det är...

Den krånglade som tusan när den var i min mammas ägo. brännde moderkortet flera gånger. Dessa datorer har jäkligt mycket problem med överhettning, och dell har väl inte riktigt tagit sitt ansvar. De har bytt morderkort på alla datorer som krashat fram tills garantin löper ut. Därefter har jag bara hållt tummarna för att den ska hålla. dock tror jag att den börjar ge upp nu. kollade temperaturer med speedfan och ser då att speedfan indikerar kraftig överhettning på alla mätpunkter.

Vid normalt internetsurfande, och enegischema som drar lite ström ser det ut såhär...

GPU: 90-100 C

HD0: ca 40C

Core 0: 60-70C

Core 1: 60-70C

Uppenbart att det är därför den är så slö. Blir till att köpa ny dator innan skiten fattar eld. Jävla Dell!

Då är frågan bara vad för laptop jag ska satsa på. Kanske bäst att starta en ny tråd om det. Tycker inte jag hittat några bra trådar på ämnet tidigare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.