Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag hÄller pÄ att bygga ett par studiomonitorer. Det ska bli ett passivt 2-vÀgssystem och behöver lite hjÀlp. Det jag har nu Àr 2 st 8" kevlar-basar och ska införskaffa bra diskanter samt delningsfilter.

Problemet Àr att jag vill fÄ fram den ultimata lÄdvolymen. Har WinSpeakerz, men kan inte det programmet riktigt och jag har provat online-kalkylatorer. - Den första jag provade fick jag fram lÄdvolymen till 20.25 liter(vilket jag kan köpa), men andra och tredje gÄngen fick jag fram den till 6 liter och jag vet inte vad jag gör för fel.

Har 2 specifikationer, och de skiljer sig lite Ät.. men pÄ den frÄn tillverkaren stÄr det att provlÄdan var 20 liter, men jag blir ÀndÄ osÀker. LÀnkar till pdf-filerna med specifikationerna.

Finns det ngn som vill vara schyst och hjÀlpa mig rÀkna ut lÄdvolymen? Kanske ngn har program eller nÄgot.

FrÄn tillverkaren: http://www.billebro....doc_902.426.pdf

FrÄn oberoende: http://www.commsands...mall_902127.pdf (902.426)

Det Àr frÀmst dessa som skiljer sig Ät

De första Àr tillverkarens;

Fs: 36.7466 / 38.00

Qms: 6.0079 / 7.10

Qes: 0.3564 / 0.58

Qts: 0.3364 / 0.54

Vas: 23.3146 / 22.60

Kommer att lÀgga upp bilder under bygget.

42791152-260x260-0-0_Skytronic+902+426.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Annons
Postat

BUMP! Hiihih

Tog högsta talet pÄ varje specifikation, minus motsvarande, resultatet delat pÄ tvÄ och sedan resultatet minus högsta talet. Kan man göra sÄ i det hÀr fallet?

Spec. frÄn tillverkaren,

Fs: 36.7466

Qms: 6.0079

Qes: 0.3564

Qts: 0.3364

Vas: 23.3146

Spec. frÄn ÄterförsÀljare,

Fs: 38.0000

Qms: 7.1000

Qes: 0.5800

Qts: 0.5400

Vas: 22.6000

SĂ„ blev svaret;

Fs : 37,3733

Qms : 6,55395

Qes : 0,4682

Qts : 0,4382

Vas : 22,9573

Sen har jag en till frÄga - har sett att studiomonitorer Àr djupare Àn bred, har det nÄgon effektskillnad, eller Àr det bara för att aktiva monitorer brukar ha ett förstÀrkare bak?

Postat (redigerat)

Sen har jag en till frÄga - har sett att studiomonitorer Àr djupare Àn bred, har det nÄgon effektskillnad, eller Àr det bara för att aktiva monitorer brukar ha ett förstÀrkare bak?

Formen pÄ lÄdan pÄverkar frekvensgÄngen, speciellt storleken pÄ fronbaffeln och elementplacering, detta pÄ grund av att baffeln ger en viss förstÀrkning (6 dB) ner till en grÀnsfrekvens. Frekvensen beror pÄ baffelns storlek, dÀr större baffel = lÀgre frekvens. Detta brukar man kompensera för individuellt för varje konstruktion i filterdesignen. Ovanför grÀnsfrekvensen fÄr vi ett diffraktionsmönster (kamfilterliknande) pÄ grund av hur ljudet bryts mot lÄdans kanter. Detta mönstret kan man pÄverkar genom elementplaceringen och genom att runda av kanterna pÄ baffeln. Om du inte kan rÀkna pÄ det, Àr det enklaste sÀttet att undvika de vÀrsta effekterna att aldrig montera elementen sÄ att de har lika lÄngt till varje kant av baffeln - d.v.s. montera elementen oregelbundet, men behÄll diskanten sÄ nÀra baselementet som möjligt.

Om du vill rÀkna pÄ lÄdvolymer och avstÀmningar rekommenderar jag att du laddar hem WinISD, som Àr ett gratisprogram för detta. DÀr fÄr du skapa en ny "driver" och mata i vÀrdena. LÄdan kommer alltid vara en kompromiss mellan storlek, frekvensgÄng, group delay (fördröjning vid lÄga frekvenser) och effekttÄlighet. Ofta kan vÀrdena hos ett element göra det fysiskt svÄrt att konstruera en lÄda dÀr allt fÄr plats och dÄ fÄr man bygga böjda basreflexrör/slot.

Att designa en högtalare Àr en vetenskap, och man bör inte förvÀnta sig bra resultat nÀr man inte gjort det förut. Det finns mycket att lÀsa i Àmnet, bara genom att googla "speaker design", "thiel small parameters", "ported enclosure" och "baffle step compensation" till exempel. Hur man monterar porten pÄverkar ocksÄ avstÀmningen. Vill man lÀsa mer om det kan man googla pÄ "port end correction".

Jag har inte WinISD installerat, sÄ jag kan inte hjÀlpa dig med utrÀkningar.

Om du tÀnker anvÀnda ett fÀrdigdesignat filter kan jag meddela att detta inte kommer ge vidare bra resultat. Man anpassar alltid filterfrekvenser och branthet till elementen och lÄdkonstruktionen. Har du otur kommer dÄ att fÄ en rejÀl utslÀckning eller nÄgon form av ful peak i responsen vid filterfrekvensen med ett fÀrdigt filter. Frekvensen kan Àven vara felaktig för just dina element vilket kan sÀnka effekttÄligheten sÄ att du riskerar att skada elementen.

Redigerat av desvaenger
Postat

Tack för ditt utförliga svar desvaenger ! Har skickat ivÀg e-post till nÄgra ÄterförsÀljare av högtalarelement och frÄgat om de kan designa ett delningsfilter som passar elementen sÄ bra som möjligt mot att jag köper diskant och delningsfilterkompontenter av dem. Var inne pÄ det tidigare med andra element och dÄ var de med pÄ saken. :| De Àr ju profesionella med.

Jag har aldrig byggt högtalare tidigare, men har lÀst en del.. men inte tillrÀckligt mkt, och jag har ett stort intresse att lÀra mig.

Postat

bump!

Jo, jag fÄr gÄ efter tillverkaren. FörstÄr dock inte varför jag fick 15 liter som lÀmplig lÄda pÄ de flesta online-kalkylatorerna nÀr fabriken som gjort basarna anvÀnde 20 liters lÄda.

Mindre Ă€n 20 liter volym vill jag inte ha, dĂ„ de blir svĂ„rt att placera elementen pĂ„ ett bra o snyggt sĂ€tt pga. att de Ă€r ju 8-tummare. Vill att lĂ„dan ska vara 38 cm hög, minst 22 cm bred och djupare Ă€n bred. Det hĂ€r blir svĂ„rt. 🙂 Om nĂ„gon som kan rĂ€kna ut lĂ„dor gjorde det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt genom ett program eller nĂ„got.. och fick fram rĂ€tt resultat vore jag lycklig nĂ€stan, för jag Ă€r inte sĂ„ kunnig pĂ„ speaker design program. Köpte WinSpeakerz för inte allt för liten peng men det anvĂ€nder jag inte.

Postat

Online-kalkylatorer hade jag inte litat pÄ. De gÄr efter vissa riktlinjer och spottar ut ett svar. Det Àr inte sÀkert att resultatet blir bra.

Jag föreslĂ„r fortfarande att du laddar hem WinISD och börjar kolla pĂ„ programmet. PĂ„ nĂ„gra timmar har du börjat förstĂ„ programmet och eftersom du verkar intressera dig för högtalare Ă€r det ju vĂ€l investerad tid - kunskap för framtiden. 🙂

Det du kan strÀva efter i WinISD, Àr enkelt sagt, att fÄ en jÀmn frekvensgÄng som rullar av mjukt och snyggt, utan att lÄdvolymen eller nÄgot annat blir orealistiskt. Du matar in vÀrden tills du hittar en kompromiss. Sen fÄr du bara hÄlla koll pÄ group delay sÄ att den inte sticker ivÀg och slaglÀngden "driver excursion" (tror jag det heter i programmet). Mata in hur mÄnga watt du tÀnkt skicka till högtalaren, sÄ ser du den resulterande slaglÀngden i millimeter.

Postat

Ska ladda ner programmet och ge mig in i det snarast - lĂ€r mig sĂ€kert pĂ„ samma gĂ„ng. 🙂

Om du har problem att komma igÄng kan du alltid frÄga hÀr. Jag och fler pÄ forumet har anvÀnt programmet.

Postat

Nu har jag laddat ner WinISD Pro och börjat lite med att fylla parametrarna. Men, nÀr jag ska spara uppgifterna sÄ fÄr jag ett meddelande.. och jag Àr inte vÀrldens bÀsta pÄ engelska men det stÄr att jag ska klicka pÄ 'help' och det gör jag men krÀvs att man har ngn gammal version av MS Notepad (tror jag).

HÀr nedan Àr en skÀrmdump,

post-24396-0-94562900-1328465867_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Millen1981, om ca en vecka. Kommer lÀgga upp bilder under byggets gÄng.. Saknar lite saker till lÄdorna som jag vÀntar pÄ.

Postat (redigerat)

Nu har jag laddat ner WinISD Pro och börjat lite med att fylla parametrarna. Men, nÀr jag ska spara uppgifterna sÄ fÄr jag ett meddelande.. och jag Àr inte vÀrldens bÀsta pÄ engelska men det stÄr att jag ska klicka pÄ 'help' och det gör jag men krÀvs att man har ngn gammal version av MS Notepad (tror jag).

Du kan börja med att mata in Fs, sedan Vas, och sedan Qts. Det Àr egentligen allt som behövs, men om du fortsÀtter kan du lÀgga in Qes, och dÄ kommer Qms att berÀknas automatiskt. Siffran kan skilja frÄn vÀrdena du har, men lÀmna det sÄ.

Men ta reda pÄ elementets Re (resistans) ocksÄ, det Àr viktigt att ha med.

Konens area (Sd) och Xmax Àr ocksÄ bra att ha med, sÄ att du kan se slaglÀngd.

Redigerat av desvaenger
Postat

• Fukt-tĂ„lig
  • Högsta ljudkvalitet
  • Högsta ljudtryck
  • Kevlarmembran, det dyra kevlarmaterialet Ă€r superlĂ€tt och superstarkt vilket gör det idealiskt för högtalarkoner
  • Extremt stor magnet
  • Gummi-upphĂ€ngning
  • 4-lagers, ventilerad, vĂ€rme-resistent talspole
  • Klarar kraftiga ljud-peakar utan problem
  • Impedans 8 ohm
  • För studio, hifi, bil, bĂ„t eller som PA i större antal
  • 1000W peak
  • 500W musik
  • 250W rms

Postat

Har iaf skrivit in nÀstan alla parametrar, det var nÄgra som blev tomma, men fÄr fortfarande felmeddelandet.

Det jag har fyllt i Àr, Qes, Qms, Qts, Fs, Mms, Cms, Rms, Re, BL, Dd, Sd, Xmax, Vd, no, Znom, USPL, SPL, SPLmaxLF, Rme, gamma, Mpow, EBP, Gloss, c, roo. - OK, jag har inte sjÀlv fyllt i alla, vissa blev ifyllda av programmet. NÄgon som vet vad felet kan vara?

Postat

Har iaf skrivit in nÀstan alla parametrar, det var nÄgra som blev tomma, men fÄr fortfarande felmeddelandet.

Det jag har fyllt i Àr, Qes, Qms, Qts, Fs, Mms, Cms, Rms, Re, BL, Dd, Sd, Xmax, Vd, no, Znom, USPL, SPL, SPLmaxLF, Rme, gamma, Mpow, EBP, Gloss, c, roo. - OK, jag har inte sjÀlv fyllt i alla, vissa blev ifyllda av programmet. NÄgon som vet vad felet kan vara?

Ta nÄgot av vÀrdena som Àr med i fellistan och radera, sÄ kommer programmet ersÀtta vÀrdet med ett acceptabelt vÀrde. Gör sÄ till listan Àr tom. Men lÄt i första hand Vas, Fs och Qts vara som pÄ ditt papper, töm nÄgon annan ruta.

Postat

Raderade de flesta frÄn fellistan, men de kom tillbaka.. sÄ tog bort allt och skrev bara in Fs, Vas och Qts. Först dÄ kunde jag spara och gÄ vidare, men jag fick lÄdan till closed och ca 13 liter.. - att lÄdan blev sÄ liten, kan det ha att göra med att jag raderade vÀrden?

HÀr Àr en skÀrmdump,

post-24396-0-61045700-1328468290.jpg

Postat

Jag Àndrade till vented box och valde en "alignment", dÄ fick jag lÄdan till 22 liter.. vilket jag Àr helt nöjd med. Men.. dÄ jag bara skrivit in Fs, Vas, Qts, fÄr jag en Àrlig lÄdvolym dÄ? FörstÄ mig rÀtt.

Postat

Raderade de flesta frÄn fellistan, men de kom tillbaka.. sÄ tog bort allt och skrev bara in Fs, Vas och Qts. Först dÄ kunde jag spara och gÄ vidare, men jag fick lÄdan till closed och ca 13 liter.. - att lÄdan blev sÄ liten, kan det ha att göra med att jag raderade vÀrden?

HÀr Àr en skÀrmdump,

post-24396-0-61045700-1328468290.jpg

Nej, vÀrdena ska det inte vara nÄgon fara med, förutsatt att de Àr rÀtt frÄn tillverkaren dÄ alltsÄ.

Det dÀr ser mycket suspekt ut. 13 liter med en avstÀmning pÄ 81Hz. Du borde inte fÄ nÄgon bas att tala om.

försök fÄ linjen att strÀcka sig sÄ lÄngt ner i frekvens som möjligt. Kolla vid vilken frekvens kurvan har fallit 3dB. Den punkten bör ligga sÄ lÄgt som möjligt, utan att resten behöver lida. Normalt för 8" studiomonitorer Àr att -3 ligger vid 35-45Hz.

Kan du inte uppnÄ nÄgonting i nÀrheten av 50Hz eller lÀgre kommer du fÄ en basfattig högtalare. Kanske Àr dÄ valet av element inte sÄ bra.

Postat

Jaha, du körde pÄ sluten lÄda! Det förklarar saken. Ser nu att det stÄr Fsc: pÄ din bild.

Postat (redigerat)

Om det ev. Àr en volym jag kan anvÀnda i lÄdan, dÄ Àr det vÀl bara att i WinSpeakerz forma lÄdan som jag vill efter volymen jag fÄtt?

EDIT: Hur fÄr jag sÄ att jag kan se kurvor pÄ skalan? Jag har provat med allt nÀstan men ser ÀndÄ ingenting.

Postat (redigerat)

En sista skÀrmdump, pÄ 3 lÄdor med frekvenser. Det fanns de som hade lÀgre frekvenser vid -3, men dÄ Àr lÄdvolymerna uppe i 40-50 liter. Jag vet inte om jag kan fÄ bÀttre med dessa element Àn dessa 3 lÄdor. Kommer det att bli nÄgon bas? Hade tÀnkt mig ett avlÄngt basrör som Àr 14,5 cm bred och 4 cm hög, eller har nÄgon inÄtvÀndningar? EDIT: Basröret ska vara 1,4-1,5 cm hög.

post-24396-0-59348700-1328470891_thumb.jpg

Postat

En liten frÄga till bara, jag tÀnkte.. vafan fÄr jag sÄ dÄlig frekvens, men jag valde 2 drivers. Vad betyder drivers egentligen? NÀr jag valde 1 istÀllet fick jag mkt bÀttre frekvens.

Postat (redigerat)

Drivers = element. 2 drivers = tvĂ„ element i en lĂ„da, och dĂ„ krĂ€vs dubbla storleken pĂ„ lĂ„dan. Du ska alltsĂ„ rĂ€kna med 1 driver! 🙂

Dina kurvor ser ju bra ut annars, det Àr sÄ jag menar med jÀmn kurva. Mittenalternativet Àr rimligast, ser ut att rulla av snÀllt utan att börja falla för tidigt. VÀrt att komma ihÄg att det programmet visar bara Àr teoretiskt, i "half-space" (jag har för mig WinISD rÀknar i half-space iaf, men kolla hjÀlpfilen, dÀr stÄr sÀkert), d.v.s. med högtalarna stÄende mot en vÀgg.

Om du kommer ha högtalarna en bit frÄn vÀggen kommer det alltsÄ att fattas bas, och har du de nÀra ett hörn fÄr du mer bas Àn WinISD visar. DÄ tappar elementet stödet frÄn den luftfjÀder lÄdan utgör och flaxar dÀrmed som om den inte satt i en lÄda alls.

Jag har för mig att det finns en regel att man inte ska ha större lÄda Àn Vas för elementet, men jag Àr inte sÀker. DÀr fÄr nÄgon annan förtydliga isf. Det skulle innebÀra att du ska hÄlla dig under 23,3 liter. TÀnk sen pÄ, nÀr du bygger lÄdan, att rÀkna bort volym för det utrymme porten, eventuella stag och högtalarelementet tar. Elementet kan du nog rÀkna tar runt 0,7-1 liter. Portens volym fÄr du rÀkna ut genom [radien x radien x pi x lÀngden]. RÀkna i dm och fÄ svaret i liter. Portens öppning ska inte vara nÀrmare lÄdans inre vÀgg Àn portens diameter.

Redigerat av desvaenger
Postat

Tack för svaret desvaenger.

Har jag fÄtt det hÀr om bakfoten, men jag vill ju ha en diskant ocksÄ.. sÄ dÄ mÄste jag vÀl vÀlja "2 drivers"? NÀr jag gjorde om projektet i WinISD och valde 1 element, fick jag lÄdan till bara 11 liter, men med mkt bÀttre frekvens vid -3db.

Postat (redigerat)

Leker med tanken att jag vÀljer 1 element i WinISD och fick volymen till ca 11 liter. Kan jag ta Àndra vÀrdet i parametern till t.ex. 15 liter om jag vill, eller Ànnu bÀttre - 22 liter och samtidigt kolla pÄ skalan efter bÀsta frekvensen och sedan anvÀnda (helst) 22 liter (med bra frekvens vid -3db) Àven fast den "genererade" 11 liter frÄn början?

Postat (redigerat)

F-3 dB-punkten

eller den "undre grĂ€nsfrekvensen", anges mycket ofta för högtalare och anvĂ€nds för att beskriva hur djupt i frekvens konstruktionen kan spela! Under denna punkt Ă€r ljudet sĂ„ pass dĂ€mpat att man hör skillnaden. Vill man ha mycket djupbas ska man alltsĂ„ designa lĂ„dan för en lĂ„g F-3 dB-punkt. Normal F-3 dB-punkt Ă€r runt 45 - 55 Hz, djupbas runt 30 Hz och "disco" vid ca 70 - 80 Hz. Det Ă€r hĂ€r hjĂ€lp-programmen verkligen gör nytta. Beroende pĂ„ elementens egenskaper kan man inte alltid vĂ€lja mellan djupbas eller "disco". Har elementet t ex ett högt Q-vĂ€rde fĂ„r man en hög puckel i kurvan om man designar för "disco", och har elementet ett lĂ„gt Q-vĂ€rde fĂ„r man ett tydligt "fall" i kurvan innan F-3 dB-punkten om man designar för djupbas. Inget av dessa alternativ Ă€r önskvĂ€rt, dĂ„ en puckel blir jobbig att lyssna pĂ„ och med ett "fall" blir lĂ„dan mycket "tom" och stel i Ă„tergivningen. VĂ€lj det element som du tror uppfyller dina krav. Frekvenskurvan kommer att guida dig fram till en bra lĂ„da.

Detta Àr mitt senaste projekt och jag valde 1 driver. Fick volymen till 11 liter av WinISD men Àndrade till ca. 22 liter med tanke pÄ att jag vill ha en diskant, i lÄdan.. förutom basen. Jag kollade efter bÀsta frek. vid -3db nÀr jag kom fram till 22 liter, och det blev dÄ bÀttre frek. Àn dÄ programmet gav 11 liter.

Har jag gjort rÀtt nu eller Àr jag helt ute och cyklar? Dessutom Àr inte frekvensgÄng helt perfekt i den mening att den Àr ojÀmn. Dock kanske det gÄr att kompensera med ett bra delningsfilter?!

post-24396-0-98905000-1328479218_thumb.jpg

Postat

PÄ den sista bilden tycker jag du har strÀckt pÄ kurvan lite för mycket. Nöj dig om du fÄr en jÀmnt och fin respons med -3 vid 40-45Hz, vilket ser ut att vara möjligt? Ditt element ser inte ut att vara kapabelt att spela mycket djupare utan att offra frekvensgÄngen.

Som du ser pÄ kurvan Àr den anstrÀngd, den strÀcker sig nÀtt och jÀmnt till strax under 40 och dÀrefter faller den plötsligt. Ingen snÀll avrundning med andra ord. Kolla pÄ mittenkurvan pÄ din första bild, det Àr rÀtt sÄ idealiskt utseendemÀssigt, för en avrullning.

Eftersom baselementet kommer spela högre frekvenser ocksÄ, uppÄt 2kHz, behöver du Àven tÀnka pÄ hur lÄdans insida kommer pÄverka dessa. Du kommer behöva dÀmpa delar av lÄdan med ett bra dÀmpull för att döda lite reflexer och resonanser i lÄdan vid högre frekvenser. Baksidan Àr att Q-vÀrdet i lÄdan kommer sjunka och du fÄr en mjukare avrullning, sÄ ha det i Ätanke nÀr du rÀknar. Under advanced tror jag det finns olika funktioner för förluster: lÄdans lÀck, portens lÀck och lÄdans dÀmpning. Det stÄr i manualen vilken som Àr vad, men det spelar ingen större roll. Du kan stÀlla alla pÄ 100, men vÀlj en som du labbar runt med. Testa vÀrden mellan 4-20, och gör en bedömning av hur mycket dÀmpull du kommer anvÀnda och hur mycket det kommer dÀmpa kurvan. Om du inte har en aning kan du köra pÄ 6-8 kanske. Det var lÀnge sedan jag pillade i programmet och jag kommer inte ihÄg vilka vÀrden som gjorde hur mycket.

Tack för svaret desvaenger.

Har jag fÄtt det hÀr om bakfoten, men jag vill ju ha en diskant ocksÄ.. sÄ dÄ mÄste jag vÀl vÀlja "2 drivers"? NÀr jag gjorde om projektet i WinISD och valde 1 element, fick jag lÄdan till bara 11 liter, men med mkt bÀttre frekvens vid -3db.

Diskanten ska inte blandas in. Det Àr alltsÄ bara för basen du berÀknar, 1 driver ska du vÀlja. För att simulera diskant och delningsfilter anvÀnder man helt andra program.

Leker med tanken att jag vÀljer 1 element i WinISD och fick volymen till ca 11 liter. Kan jag ta Àndra vÀrdet i parametern till t.ex. 15 liter om jag vill, eller Ànnu bÀttre - 22 liter och samtidigt kolla pÄ skalan efter bÀsta frekvensen och sedan anvÀnda (helst) 22 liter (med bra frekvens vid -3db) Àven fast den "genererade" 11 liter frÄn början?

Ja, strunta i det litertalet som den genererar. StÀll det sjÀlv, efter hur kurvan ser ut. Kolla gÀrna pÄ group delay ocksÄ, sÄ du ser hur den förÀndras beroende pÄ lÄdan. Group delay ska vara sÄ lÄg som möjligt, speciellt ju högre frekvensen Àr, men du kommer aldrig slippa den och den Àr sekundÀr efter frekvensresponsen. Klicka i rutan med högtalarlÄdan sÄ kan du styra bÄde volymen och frekvensen med hjÀlp av musen, sedan finputsa genom att skriva vÀrdena.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.