Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo!

Satt igÄr och spelade in dÀr hemma med min Àlskade jazzburk. Det jag dÀremot inte gillar Àr bruset den slÀpar med sig in pÄ spÄret. Jag har aldrig "tunat" ngr gitarrmickar förr, men det kan sÀkert vara en lösning pÄ en del av oljudet, eller?

DÄ kom jag att tÀnka pÄ en annan sak!

Vad skilljer tex en Les Paul Standard & en Les Paul Studio Edition (eller vilken annan tillverkare som helst). Har det med signal frÄn mickar att göra, tystare elektronik?

Jag menar, Ă€r det sĂ„ sĂ„ har jag ett bra argument inför frugan att utrusta gitarrstĂ€llet med ytterligare en gitarr.............-Ă€lskling lilla, det krĂ€vs en sĂ„danhĂ€r gitarr för att spela in, ha, ha, ha, ha!!! 😎

Har ngn ett bra svar pÄ mina frÄgor?

//Lazy Lady

Annons
Postat

NU SVARAR JAG SJÄLV MED TANKE PÅ ATT INGEN ANNAN GÖR DET :rolleyes:

Jag har nu lÀst pÄ och funnit lite olika tips (Bra för er med samma problem)

-Se till att ha alla uttag jordade

-Om möjligt anvÀnd en TFT skÀrm till datorn, andra skÀrmar har en tendens att reagera med mickarna pÄ en gura.

-Kolla upp avskÀrmningen pÄ mickarna i guran och ev. förstÀrk den,eller rengör dom om sÄ kan behövas. SjÀlv har man ju tex. svurit över Stratans sprakande omkopplare och brummiga single-coils.

-Stor skillnad pÄ om du kör line in med TELE el. XLR. XLR Àr tydligen en stor lösning pÄ att fÄ bort brum och brus.

Vad det gÀller studiogitarr i förhÄllande till "vanlig" version, har det ingenting alls med elektronik att göra som jag ev. trodde.

Studioversionen Àr endast en lÀttare gura (tex med flat top istÀllet för vÀlvd) som Àr billigare att tillverka och lÀttare att bÀra (varför man nu behöver det i studio)

Det var inte mer spÀnnande Àn sÄ !!!

Postat

det hÀr har varit uppe ett antal gÄnger....

bort med lysrör ÄxÄ.

jag tror nog att ingen har svara för att alla har

varit chockade av att Lazy Lady har en FRU đŸ„°:rolleyes:

Postat
Vad det gÀller studiogitarr i förhÄllande till "vanlig" version, har det ingenting alls med elektronik att göra som jag ev. trodde.

Studioversionen Àr endast en lÀttare gura (tex med flat top istÀllet för vÀlvd) som Àr billigare att tillverka och lÀttare att bÀra (varför man nu behöver det i studio)

Namnet Studio syftar vÀl pÄ att man inte behöver en flashig gitarr i studion? Gibsons tanke Àr vÀl att dom skall vara lika bra som sina storebröder rent spelmÀssigt Àven om jag har svÄrt att tÀnka mig att ljudet blir likadant utan lönntopp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.