Jump to content
Annons

Bra men lättförstålig mastringsprogram


LoBodomy94

Recommended Posts

Hallå ja!

Jag är på jakt efter ett bra men ändå relativt lättförståligt mastring program. Jag har hållt på med mixning och studio nu ett tag men har aldrig ens tänkt på att lära mig mastra förrens nu när jag och mitt band lånade en studio och jag skulle mixa den. Jag inser att jag inte kommer kunna mixa denna demon men hade varit bra att lära sig om mastring.

Så ett bra mastringprogram. Om det är lättförståligt så är det bara ett plus i kanten.

Får jag god respons lägger jag in ett bra omdöme om er för tomten.

Ha en trevligt lucia och en trevlig jul allihopa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad ska du ha materingsprogrammet till? För att får bättre ljud på dina låter eller vill du skriva in ISRC-koder på färdiga CDR-masters eller? Om det gäller det förstnämnda så behöver du inget speciellt program. Du kan oftast använda samma program som du spelade in i (Cubase,Logic,Ableton:FL-studio etc). Däremot är hela idén med mastering att det ska ha lyssnats och justerats i fin lyssning av proffesionella öron.. Alltså i ett akustiskt ok rum med bra högtalare.. Inte dina små 5"-monitorer på pojkrummet om du förstår. 😉

Bra tips och bra resultat kan du dock få med t.ex http://www.izotope.c...port.asp#guides och läs gärna deras guide också.. Dom är bra och ger bra masteringstips! 🙂

Själv använder jag Wavelab!

EDIT: BluesBoy var snabbare! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inser att jag inte kommer kunna mixa denna demon men hade varit bra att lära sig om mastring.

Om jag var i din situation skulle jag ta det lugnt med mastring till dess jag blev mer säker på mixning. Det är färre parametrar att hålla reda på vid mastring, men minsta justering har betydande effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...