Jump to content
Annons

Brusljud - kompisar skyller på ljudkortet!


SinaKechi

Recommended Posts

God dag Studio.se,

Jag har en fråga angående ljudkort och i övrigt allt annat. När jag spelar in så blir det brusljud - ingen aning varför. Mina vänner skyller på ljudkortet; jag har Cubase Artist Plus Packs USB-ljudkort. Någon sa att USB-ljudkort brukar ha de problemen.

Kan någon vara snäll och hjälpa mig? Finns det några sätt att få bort brusljudet? Var kan man köpa bra ljudkort i Stockholm?

Länk till Cubase Artist Plus Pack: http://www.steinberg.net/en/products/audio_interfaces/cubase_artist_plus_pack.html

- Sina Kechi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Interfacetypen har ingenting alls med ljudkvaliteten att göra, så den som påstår att brus beror på USB, har fel.

Det är alltså Steinbergs CI2+ du har. Det är ett ok ljudkort, så det jag kan misstänka är om du har en mikrofon med väldigt svag output (t ex en dynamisk mick), så behöver du skruva upp gain väldigt högt på ljudkortet - och i sådana lägen blir det förhållandevis mer brus i preampen - men det gäller för alla preamps, även om det förstås skiljer en del...

Jag utgår från att det verkligen handlar om brus, så att det inte är mer som knaster och sprak - för då kan det istället handla om att du har ställt in lägre latency än vad datorn orkar med - och du måste i så fall höja latency...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Interfacetypen har ingenting alls med ljudkvaliteten att göra, så den som påstår att brus beror på USB, har fel.

Det är alltså Steinbergs CI2+ du har. Det är ett ok ljudkort, så det jag kan misstänka är om du har en mikrofon med väldigt svag output (t ex en dynamisk mick), så behöver du skruva upp gain väldigt högt på ljudkortet - och i sådana lägen blir det förhållandevis mer brus i preampen - men det gäller för alla preamps, även om det förstås skiljer en del...

Jag utgår från att det verkligen handlar om brus, så att det inte är mer som knaster och sprak - för då kan det istället handla om att du har ställt in lägre latency än vad datorn orkar med - och du måste i så fall höja latency...

Jag har Studio Projects B1. Här är ett exempel på en av mina låtar; ser du var felet ligger?

http://www.youtube.com/watch?v=defTZ5IjfeI

Link to comment
Dela på andra sajter

Din rap distar. Antingen spelar du in för starkt eller så gör summan av alla spår att det klipper (distar) på mastern.

Hur som helst, se över dina ljudnivåer. Både vid inspelning och mix.

Ah, okej, ska testa ikväll på min inspelning och återkomma med information. Tack så mycket Joachime.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...