lazy lady Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Hallo musiclovers! Ăr det nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l som skulle kunna hjĂ€lpa mig med en sak? Jag köpte idag en 12 kanals Behringermixer (UB1622FX-PRO) med inbyggd effektprocessor. Hur gör jag för att lĂ€gga tex en reverbeffekt direkt pĂ„ det jag spelar, sĂ„ att jag hör guran/sĂ„ngen med effekt i lurana? NĂ€r jag spelat in i cubase sĂ„ lĂ€ggs effekten pĂ„, men undertiden jag spelar in Ă€r ljudet snustorrt (utan effekt) TillĂ€ggas skall att det var 12 Ă„r sedan jag pillade med sĂ„danthĂ€r, dĂ€rav inkompetensen....-sorry! Ăr det ngn som vet hur jag gör?..-supertacksam för all hjĂ€lp! Tack! LazyLady
lazy lady Postat 19 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 19 februari 2005 Eh, -kanske redan lĂ€st den? Visserligen kĂ€nner jag till Murphys lag: when you've tried everything, read the manual........................... -men, det Ă€r ingen nyhet att de flest manualer num,era Ă€r översatt av ngn galning pĂ„ andra sidan jordklotet som översĂ€tter ord för ord med sin gamla ordbok frĂ„n lĂ„gstadiet. Helt Ă€rligt sĂ„ hittar jag inget i manualen, eller sĂ„ Ă€r jag sĂ„ j-vla dum att jag inte fattar. Men jag har lĂ€rt mig en sak...-fĂ„rstĂ„r man inte sĂ„ frĂ„gar man, sĂ„ jag försöker en gĂ„ng till. Ăr det ngn som vet? //LL
lavrell Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Finns det en "mix-b" eller liknande? DÄ kan du ju göra en separat lyssning och skicka torr signal till datorn. Men jag tror inte det dÀr bordet har det tyvÀrr.
lazy lady Postat 19 februari 2005 TrÄdstartare Postat 19 februari 2005 Jag börjar mer och mer inse att det Àr nog mig det Àr fel pÄ. I min vÀrld sÄ borde jag koppla in en mick och en gura, koppla in lurarna, ratta till den effekt jag vill ha och kunna spela med den. AlltsÄ höra den undertiden jag spelar in i mixern. Pà varje kanal Àr dÀr ju en AUX-FX ratt för att stÀlla "effekt mÀngden", men hur skall jag kunna stÀlla nivÄn nÀr jag inte hör effekten förrÀn jag spelar upp inspelningen frÄn datorn. Kanske förklarade jag lite blekt tidigare. //LL
lazy lady Postat 19 februari 2005 TrÄdstartare Postat 19 februari 2005 Det kanske underlÀttar att se den framför sig. http://www.behringer.com//UB1622FX/UB-1622-FXtop.jpg //LL
lavrell Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Men kör med software monitoring dĂ„? alltsĂ„ att du lĂ€gger ett reverb pĂ„ en bus och dĂ€r vĂ€ljer hur mycket effekt du vill höra i lurarna. Eller fan nu blev jag ju osĂ€ker pĂ„ om man förstör signalen dĂ„? mĂ„ste testas ... EDIT: alltsĂ„ en bus i din sequenser đ EDIT 2: Testade precis och det fungerade utmĂ€rkt Redigerat 19 februari 2005 av lavrell
Kill All Autotuner Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Menar du att du vill spela in ett spÄr med effekt in i cubase , fast du vill höra dig sjÀlv spela/sjunga helt utan effekt i lurarna ? Eller menar du tvÀrtom - spela in ett torrt spÄr i Cubase , samtidigt som du hör effekt i lurarna ? EDIT: Kom pÄ det Kolla i vilket fall igen pÄ vridpotten CTRL ROOM & PHONES (CTRL = kontroll) Du ska kunna skicka en blöt signal till lurarna och spela in i cubase torrt med denna. Exakt handgrepp har undgÄtt mitt minne, men det ska absolut stÄ i Manualen Redigerat 19 februari 2005 av Kill All Autotuner
lazy lady Postat 19 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 19 februari 2005 Ha,ha,ha...-det Ă€r inte helt lĂ€tt det hĂ€r! Ok, vi gör sĂ„ hĂ€r! Glöm cubase helt och hĂ„llet......-jag sliter ut alla kablar mellan dator och mixer đ . Jag sitter nu hĂ€r med min lilla mixer som har inbyggda effekter vilket Ă€r toppen, för dĂ„ slipper jag kladda med en massa lösa effektpedaler/moduler och annat brök. Jag kopplar in en gura och mina hörlurar. Nu vill jag lĂ€gga reverb pĂ„ gitarren! Jag vill alltsĂ„ sitta hĂ€r och spela in i min mixer med ett eko pĂ„ guran. Jag har 99 olika effekter att vĂ€lja pĂ„, men inget hĂ€nder nĂ€r jag vrider pĂ„ alla balla rattar och spakar. Varför fĂ„r jag inget reverb pĂ„ guran? MĂ„ste jag patcha eller ngt? //LL
Kill All Autotuner Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) ok , jag sitter med bilden pÄ behringer mixern framför mig. Har du kopplat in guran pÄ kanal ett Line-ingÄngen ?....och behöver du dra pÄ gain (ratt för "GAIN" finns precis under dÀr du pluggat in gitarrsladden) ordentligt för att höra gitarrljud? och ........brusar det inte dÄ ocksÄ ? Anledningen varför jag frÄgar det Àr att gurans mikrofon Àr för svag för att plugga in den direkt in i nÄgon kanals Line in . Dels sÄ fÄr du en massa onödigt brus nÀr du mÄste dra pÄ gain, och dels sÄ kommer det att lÄta otroligt platt och livlöst. Lösningen stavas antingen med en pedal , förförstÀrkare , helst nÄgot som simulerar att du spelar genom en gitarrförstÀrkare. NÄgonting som förstÀrker signalen alltsÄ. Vi snackar hÀr frÄn en 500 lapp till 1500:- extra. VÀlj en effekt med vridratten och tryck till den för att aktivera den. Sedan mÄste du vrida upp FX AUX vridreglaget (den ovanför PAN vredet), kanske du har gjort allt detta redan ? Redigerat 19 februari 2005 av Kill All Autotuner
Jari Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Prova tryck in knappen "main mix" som Ă€r till vĂ€nster om volymkontrollen till controlroom/phones. đ edit: felstavning Redigerat 19 februari 2005 av Jari
lazy lady Postat 19 februari 2005 TrÄdstartare Postat 19 februari 2005 Jag Àr otroligt tacksam för att ni lÀgger tid pÄ detta problem sÄ hÀr en lördagskvÀll. Jag har lÀst era svar och kan tyvÀrr meddela att jag provat alla ovanstÄende saker tidigare utan resultat, varpÄ jag begav mig ut pÄ forumet. Jag fattar helt enkelt inte vad det Àr som skall till, enligt mig borde det vara superenkelt, men tydligen skall man vara kÀrnfysiker el. ngt för att sÀtta sig bakom rattarna pÄ en vanlig mixer............................... .........-ha, ha, ha, fan va trött jag börjar bli pÄ det hÀr. Har fram till dags datum bara skrikit och spottat pÄ min dator, men nu verkar det som om all utrustning som bara andas musik, kommer att ryka ut genom fönstret.....-nja, kanske inte gurorna!! NÀ, nu blir det soffan och en öl tror jag! Ha en toppenkvÀll!! // Lazy Lady
Kill All Autotuner Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Hav Förtröstan ------ Det var en gĂ„ng sĂ„ för oss alla đ
Twilight_Zound Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Galen IdĂ©: Koppla in guran och lurarna. Vrid pĂ„ alla vridreglar till hĂ€lften. Dra upp alla skjutreglar till hĂ€lften. Tryck in alla knappar som finns. DĂ€refter börjrar du eliminera: Ta den kanal som guran ligger pĂ„ sist. đ Edit: Kör sjĂ€lv med extern effektburk. Men jag kan tĂ€nka mig att du mĂ„ste vrida pĂ„ AUX sends och STEREO AUX Returns, samt vrida pĂ„ effekt rattarna pĂ„ den kanalen instr ligger pĂ„ Redigerat 19 februari 2005 av Twilight_Zound
Jari Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 hmmmm.... đ SjĂ€lv har jag UB1222FX Pro.AnvĂ€nder den som monitor mixer. đ DĂ€r gĂ„r main mixen ut till hörlurarna ink. effekter. Du fĂ„r alltsĂ„ effekterna med nĂ€r du kör in i datorn. Vilken utgĂ„ng pĂ„ mixerbordet avĂ€nder du dĂ„? sub eller main mix?
lazy lady Postat 19 februari 2005 TrÄdstartare Postat 19 februari 2005 Yes!!!.....-Framsteg!!...-tack för det! Jag kör SUB Out. NÀr jag kopplar lurarna till main out sÄ hör jag signalen med effekter (dÄ vet jag att skiten fungerar iaf) men bara i ena luren och dessutom mkt lÄgt. Hmmmm? //LL
Jari Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Kolla vilka knappar Ă€r nedtryckta vid volym "slidern" pĂ„ kanalen. Du kan ju vĂ€lja vilken buss ljudet ska ut pĂ„. Sub, main eller bĂ„da tvĂ„. Du kör ut till datorn aningen via sub eller main. Du kan tydligen vĂ€lja om du ska ha sub eller main till phones utgĂ„ngen. Edit: Jag tror att du kan vĂ€lja vilken buss du vill köra effekterna. RĂ€tta mej om jag har fel. đ Redigerat 19 februari 2005 av Jari
lazy lady Postat 21 februari 2005 TrÄdstartare Postat 21 februari 2005 Tack för hjÀlpen! Nu ÄterstÄr bara att fÄ till en bra insignal. Just nu fÄr jag en vÀldigt lÄg signal och blir dÀrför tvungen att maxa alla reglar, vilket verkar konstigt . Jag rattar vidare sÄ fÄr vi se! Ha en bra dag! //LL
steehl (oregistrerad) Postat 27 februari 2005 Postat 27 februari 2005 (redigerat) Tack för hjĂ€lpen! Nu Ă„terstĂ„r bara att fĂ„ till en bra insignal. Just nu fĂ„r jag en vĂ€ldigt lĂ„g signal och blir dĂ€rför tvungen att maxa alla reglar, vilket verkar konstigt đ . Jag rattar vidare sĂ„ fĂ„r vi se! Ha en bra dag! //LL *EDIT* RĂ„kade just se att vi inte hade samma mixer, jag har 1024FX-PRO http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_top.jpg <---bild SĂ„ knapparna vi volymregeln saknas, undra pĂ„ att jag inte hittade dom. NĂ„vĂ€l, gĂ„r detta att lösa iaf? */EDIT* Gah! Blev sĂ„ lycklig nĂ€r jag hittade denna trĂ„den, jag har nĂ€mligen exakt samma problem.. Har luslĂ€st manualen och inte blivit mycket klokare. Men vad hĂ€nde med lösningen? Hur löste du problemet? Jag fattar inte det dĂ€r sista med att skicka signalen till main mix eller sub:en? Vad har jag gjort fel? Jag har: 1. Kopplat in gitarren i kanal 2 (har sĂ„ng pĂ„ 1:an) 2. Vridit upp gain och volymregeln (FĂ„r signal) 3. Kopplat in hörlurarna i PHONES-uttaget 4. Valt effekt 5. Vridit upp aux pĂ„ kanalen Jag fĂ„r bara torrt ljud i hörlurarna.. FĂ„r dĂ€remot effekter nĂ€r jag spelar in i cubase, samt nĂ€r jag kopplar in lurarna i 4-3 uttgĂ„ngen (dock bara i ena luren dĂ„ sĂ„klart). Hur löste du problemet? Jag kĂ€nner mig dum i huvudet. En frĂ„ga till, Ă€r det meningen att man ska koppla sĂ„ hĂ€r? Main output XLR-> Tele (mitt ljudkort har teleingĂ„ng) FrĂ„n mixer till dator Sedan frĂ„n ljudkortets output till "aux return"!? Och sedan frĂ„n controll room out till monitorerna? http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_rv.jpg <-- bild pĂ„ baksidan. Main output och 4-3 output Ăr helt lost.. Nu har jag bara kopplat Tele -> Tele mellan 4-3 output och mitt ljudkort, lyckas ju spela in Ă„ sĂ„, men antar att det finns bĂ€ttre sĂ€tt att koppla. / Jocke Redigerat 27 februari 2005 av steehl
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.