Jump to content
Annons

Koppla Outboard (Distressor till mr816)


Jonbo (oregistrerad)

Recommended Posts

Jonbo (oregistrerad)

Hej, är nybörjare på hur man kopplar outboard till dator. Jag har köpt en Distressor som jag vill kunna tracka och mixa med. Som jag har förstått det så kopplar man så här:

Analog ut från interface (Steinberg mr816) till Kompressor in, kompressor ut till insert i interface.

När jag testat detta fär jag inte ut något ljud men jag ser att det kommer in på ledmätaren i kompressorn. Har testat med vanliga tele och Trs. Steinbergkortet har endast tele ut och tele insert. Någon som kan hjälpa reda ut detta?

Lyckades koppla in den till min api a2d, den går då mellan preampen och adomvandlaren, så att tracka med den funkar. Jag vill kunna skifta distrssorn mellan apin och interfacet. Görs det med en patchby? Hur skulle en sån koppling se ut?

Bild på ljudkortets insert, är några tecken där som jag inte begriper.

post-29996-0-21213500-1319146268_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Njae..

Insert är en punkt där du kan hämta ut en signal ur en pramp innan den skickas vidare... ex innan den går vidaer in i eq i ett analogt mixerbord... eller adomvandlarna i ett digitalt eller ljudkort. Ofta är insert ett stereojack med brytfunktion (som ditt ljudkort) där ring är in (return) och tip (send).

denna kabel skall sedan grena upp sig i två monotele som sedan skall in resp ut ur kompressorn i ditt fall... (kallas ofta insertkabel)

Med en sådan lösning blir insert obalanserad.

I ditt fall med ljudkortetet kan man annars tänka sig att man kopplar en utg. till kompressorn och ut från kompressorn på en annan ingång.. Får att på så sätt kunna spela in både rent och komprimereat.

Det är också så du måste koppla om du vill använda kompressorn som en effekt i cubase etc.

Om du däremot vill använda din api-burk som förmodligen har roligare mikrofonförstärkare så kopplar du mikrofonförstärkarens utgång till kompressorn och sen kompressorns utgång till antingen ljudkortet... eller api-burkens adomvandlar-ingång för samma kanal ock skickar digital signal till ljudkortet..

Link to comment
Dela på andra sajter

å jo:

din koppling skulle kunna vara skadlig för utrustningen då du kan ha skapat en elektronisk loop eftersom du kan ha kopplat ihop utgången i kompressorn med ingången via insertjacket

mickingång > insert > ad > da > utgång > kompressor > insert (som sedan går till ad... osv)

finns det förstärkning i den loopen kan det gå illa...

Sen kan det vara så enkelt att den signal du ser på kompressorn mkt väl kan vara signal du skickat in bakvägen in i kompressorns utgång och därmed utgångsmätare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att insertjacken ligger efter preamp 1 och 2. Du kan alltså inte skicka ut signal från datorn via dom jacken, och det vore onödigt att gå den vägen för att ta in signal från kompressorn.

Ska du använda kompressorn på ett inspelat spår routar du spåret ex.vis till utgång 3/4, därifrån till kompressorns input, från output till mic/line 3/4 (använd line-jacken). Olika program har olika funktionalitet för hur man insertar hårdvara, men på ett sätt eller annat kan då hur som helst lyssna på dina mic/line 3/4 som bör innehålla komprimerad signal.

Ska du patcha skaffar du en bay som du ansluter till alla dina line in/ut på ljudkortet, och alla dina in/ut på all din hårdvara. Med det ljudkortet innebär det att du blir av med dina micpreamps, eftersom de bara kan agera en sak åt gången.

I bayn kan du plocka ut valfri line out från ljudkort, skicka till valfri hårdvaras ingång, och sedan åter från hårdvaras utgång till valfri line in på ljudkort. Den fyller egentligen ingen annan funktion än att samla alla anslutningar på ett överskådligt sätt.

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jonbo (oregistrerad)

Tack för svar. Jag har testat att koppla med en insertkabel nu via insertjacket. Ring till input, tip till output. Detta fungerade inte, verkar inte finns sånna val i cubase. Ser ut som att man måste välja en sendutgång och en return.

När jag provade att koppla ut från kortet till kompressor in, kompressor ut till en line-in-kanal fick jag ljud men ett väldigt högt "susljud". I denna koppling hade jag endast telekablar emellan.

Verkar endast fungera med den första kopplingen som jag gjorde: kort ut - kompressor in - kompressor ut - inser kort. Då fungerar det med kabeln halvägs in i insertjacket. (telekabel)

post-29996-0-52532900-1319199855_thumb.jpg

Redigerat av Jonbo
Link to comment
Dela på andra sajter

STOPP!

har du otur om du kopplar på måfå kan du skada din utrustnig och dina öron...

Steg ett:

Förstå hur de olika in å utgångarna hänger ihop.

Göres lämpligen genom att studera signalscheman i dina manualer.

Det är inte svårt.. Handlar om att följa linjer..

Steg två:

Välja på vilket sätt du vill använda din kompressor...

Koppla på ett säkert sätt enligt vad du lärt dig om din utrustning ovan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Insertjacken på ditt ljudkort är i princip bara aktuella att använda då du vill spela in med kompressorn och använda de inbyggda preamparna i ditt ljudkort. Man kanske kan tänka sig att använda dem som en obalanserad lineingång till ingångarna också... men då kan du ju plugga direkt i kombi(?)jacken i stället...

kom ihåg att det är en insertkabel du ska använda. inte en balanserad stereotele.. utan balancerad stereotele till två monotele

Inställningen för extern effekt i cubase använder du inte alls i detta fall...

Vill du använda kompressorn som en insert vid mix... då skapar du en extern effekt i cubase. och kopplar in den via en utgång och ingång i ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...