Jump to content
Annons

Bygga amatör studio?


Krilleboi

Recommended Posts

Hej!

Jag och min sambo tänkte investera i vår första studio, dvs mikrofon, mixer, piano/keyboard till dator samt Mac inklusive Garageband men, vi behöver mer info om vad som krävs för att ha en amatörstudio, vad är bra att tänka på och vad är bra att köpa till studion? Vilken mikrofon kan ni rekommendera och så? Vart köper man de bästa prylarna osv? Snälla hjälp oss?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis till världens roligaste hobby 🙂

Frågorna ni ställer har tusen olika svar beroende på vem man frågar. Men jag ska ge några generell tips, som berör tankesättet mer än specifika märken och modeller på utrustningen.

Ni behöver en bra dator med mycket ram. Där bör man inte snåla. Sen behöver man inte köpa ihjäl sig heller, för den delen. Sunt förnuft anbefalles. Förutom dator behövs generellt; ljudkort, så ni får in ljud i datorn. Smidigt är att köpa ett kort med både pre-amps, så ni kan driva mikrofoner, och omvandlare i ett. Man får bra grejer ganska billigt idag. Ni behöver mikrofoner, givetvis. Där kan nog andra vara till större hjälp. Ni behöver lyssning, så ni hör vad ni gör. Jag rekommenderar ett par enklare monitorer (studiohögtalare) och ett par bättre lurar. Ni behöver ett MIDI-interface, vanligen ett midi-klaviatur, så ni kan dra nytta av alla mjukvaruinstrument i Garageband. Ni behöver eventuellt titta över akustiken i det utrymme där ni bestämt er för att spela in och lyssna. Kan den förbättras med enkla medel?

Bra att tänka på är generellt att försöka utvärdera sina behov i förväg. Vad ska ni göra, vad ska ni spela in och vart vill ni ta det hela? Ska eran studio kunna produera acceptabla demos eller färdiga produktioner? (Kan ofta göras i ett och samma program numera). Det är väldigt lätt att förköpa sig när man är ny i studiovärlden, och gravt överskatta sina behov.

Prylarna kan köpas hos de flesta musikhandlare, hos lokala handlare och på nätet, både hos svenska och utländska försäljare. Några tips på bra ställen enligt egen erfarenhet är nyamusik.se, dv247.com och sessionmusic.com.

Stort lycka till! 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte ett MOTU pre 8 ( kanaler kan inspelas samtidigt ( mickförstärkare) ca 2700sek kostar det beg.. Gå till studios å kolla om dom skanske ska uppgradera sig, slå till där kanske. Som AnthonyS skrev En Mac med bra RAM minne. Jag kör en MBP13 2011 ,med endast 4GB RAM, funkar att spela in live trummor 5 mickar på samma gång, har inte testat en hel ensambel ännu. Mac strula mkt mindre/färre än Windows helt klart i mina år av erfarenhet. Macar e lite dyrare men spara längre så slipper du slita på håret när ni sitter i studion.

🙂

MICKAR såklart SM57, funkar asbra.

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...