Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Det har blivit dags att köpa mina första monitorer!

Jag jobbar mycket med subbasar och behöver därför en bra bas.

Rummet är inte akustikbehandlat och jag ser därför ingen mening med att köpa några värstingar.

De får kosta mellan 2000-4000 kr. tips?

Annons
Postat

Fast jag har redan ett par lurar. Och vill ha ett par monitorer. Tror jag kommer ha stor nytta av dem i framtiden då jag har börjat bilda ett stort intresse för inspelning

Postat

Men Claes har en mycket viktig poäng. Bastoner i ett obekant rum är extremt opålitliga. Jag har själv varit med om att några toner förstärks mycket och andra inte. Mellan ett C och ett D i basen kunde det skilja 30 dB i ljudstyrka i rummet även om signalerna var lika starka. På några andra toner upplevde jag att det skiljde sig över 20dB om jag flyttade mig en meter i rummet. Starkt på ett ställe, svagt på ett annat.

Det säger sig nästan själv att det inte är nån större idé att försöka balansera ljudet eller mixa när det skiljer sig så mycket. Lyssna för skojs skull, självklart.

Så vill du bara ha lite byxfladder för skoj skull, titta på hembiosubbar på Blocket. De jag provat ger liksom härligt fladder i botten oavsett vilken ton man skickar in. Det går inte att höra om det är ett C eller D och bastrumman och pukan låter likadant, men det mullrar ju härligt.

// gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.