Jump to content
Annons

Absorbenter: 100% Polyester vs. stenull


Bluemoon

Recommended Posts

Hej!

Jag är i färd med att köpa ett gäng nya absorbenter till studion. Jag är inne på Absoflex produkter.

Dom har både polyester och stenullkärna att välja på.

Jag har blivit tipsad i en tidigare tråd här på forumet om att polysterkärna är väldigt bra i studiomiljö då den kroknar snabbare vid högre frekvenser.

Sen är jag lite trött på att ha stenull/glasfiber eftersom jag fått för mig att det flyger ut sånt skit i luften. Så på så vis är polyester bättre också. Produkterna från akustikshopen är förstås klädda med tyg, så det kanske inte spelar så stor roll.

Jag vill få lite för och nackdelar vad gäller stenull vs. polyester absorbenter.

Vad är bäst för mixning osv...

EDIT: Länkarna funkar inte - polyester är den som heter "Soft" och stenull är lite olika varianter bl.a. "Palett"

länk

Sen har dom en variant som dom kallar "bas" också, den påstår dom att den ska dämpa del av basen. Hur stor skillnad skulle det göra att köra på 100 mm istället för 50mm?

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fördelen med mineralull är att den är billigare och går att få tag på de flesta byggvaruhus. Fördelen med polyester är precis som du skriver att den inte absorberar lika mycket från ca 2 kHz och uppåt. Många akustiker har börjat rita in polyesterabsorbenter i musikstudios just därför att man inte vill absorbera och tappa allt för mycket energi i det övre registret. En annan fördel är att materialet avger inga som helst fibrer / emitioner och är mycket mer stabilt / slagtåligt jämfört med mineralull och därmed gör den självbärande.

Den "basabsorbent" du länkar till är ingen egentlig basabsorbent. Det är en bredbandsabsorbent som helt enkelt är dubbelt så tjock som deras 50 mm, vilket ger dubbelt så hög absorption mellan 63 - 125 Hz jämfört med 50 mm. (oavsett mineralull eller polyester). För att plocka den låga basen behöver du nog komplettera med en för rummet avstämd basfälla.

Ett alternativ tillmed ett snyggare ytskikt (med termiskt bunden nonvowen eller tyg) är denna Polyesterabsorbent

Hälsningar / Björn

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Björn:)

Basfällor blir det från Svanå var det tänkt.

Tyvärr verkar det inte finnas nån 100mm polyesterabsorbent. Hittar endast 50mm.

Bredband känns annars som att det är bättre att köra på. Men då är det stenull som gäller.

Samtidigt vore det ju toppen med en polyesterabsorbent som var 100mm så man slipper stenull och får en klarare diskant.

Man kanske skulle blanda 100mm stenull och 50mm polyester. Kanske köra 50mm polyester i tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...