Jump to content
Annons

Hjälp med synt ljud

Recommended Posts

Mukonda (oregistrerad)
Postat

Tjena!

jag är ny här och det här är mitt första inlägg. Lets go!

Jag har hört ett "speciellt" synt ljud i många house låtar och jag undrar

hur man rattar det ljudet. Låten nedanför har det.

det börjar på 1:00. Det lilla ljudet som pitchas up hela tiden

det finns även med i

det börjar ljudet på 1:34.

Finns även med på remixen

blev lite många länkar nu, men jag hoppas ni förstår vilket ljud jag menar, och det skulle uppskattas mycket om jag fick reda på hur man gör ljudet.

jag använder mig av FL och Ableton.

Tack!

Annons
Postat

Hur själva grundljudet är uppbyggt vet jag inte, och jag har inte lyssnat speciellt noggrant, men jag gissar på att du tar en nypa vitt brus och en näve vågformer av olika slag till det.

Sen får du börja med att köra en slide neråt varje gång du triggar ljudet, och sist men inte minst får du svepa ett resonansfilter; antagligen ett bandpassfilter. Dosera sedan ljudet genom någon slags distortionseffekt.

Det är nog bättre att Swedish House Mafia själva svarar på frågan 😛

Mukonda (oregistrerad)
Postat

Okej, jag får testa lite utav det du sa. hoppas jag kommer kommer fram till hur man gör

Haha ja fast SHM är ju inte så lätt att få tag i plus jag tror inte de delar med sig av sina trick haha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.