Jump to content
Annons

instrument spår eller midi spår?


Bernt

Recommended Posts

Jag använder Cubase Essential 5, men jag gissar att frågan är aktuell för alla Cubase 5 eller 6 användare. Är det fiffigae att använda instrument spår eller midi spår? Några observationer

(1) midi spår tycks vara nödvändiga om man skall få pluggen att lyda Cubase comtrollerna (volym, pan). Det här tycker jag är bra, att styra allt sammans från ett ställe i stället för att hålla på och vrida lite här och där.

(2) det förefaller också vettigare att ladda upp varje vst instrument bara en gång (som Aria eller Kontakt, ska jag ha en cello och en flöjt från samma sampler blir det ju flera instanser om man använder instrument spår).

(3) men sedam problemen med midi spår: hur fanken gör man med reverb? Jo, jag förstår att man laddar upp en FX-kanal, laddar upp reverbet i denna och sedan styr det hela från mixern. Men problemet är att det här tycks förutsätta att man vill ha precis samma reverb på allt. Med instrument spår tycks det ju däremot vara lätt att få olika grader av reverb för varje spår.

Ät det så här, eller har jag missat någonting? Någon som vill kommentera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har läst någonstans att prestandaskillnaden blir relativt liten om man kör med en instans med flera instrument eller flera instanser med ett instrument i varje, men det blir ändå något bättre prestanda med en plugg som får köra flera instrument, även om det inte skiljer så mycket... 😉

Jag använder enbart midispår till alla VSTi eftersom jag är van vid det sedan urminnes tider, när det fortfarande fanns externa syntar som var bättre än pluggarna... 😉

Det känns dessutom smidigare att ha fler instrument i samma plugg, så att man slipper ta upp instanserna en och en när man ska göra några förändringar i instrumenteringen. Jag tycker att man får bättre kontroll när man kör på det sättet.

När du kör med midispår så har du en midikanal i mixern, men om du scrollar längre ut till höger i mixern så finns det också en audiokanal som hör till, där du kan slänga på alla pluggar du vill, precis som på andra audiokanaler.

Glöm förresten inte att du kan styra de olika kanalerna i instrumentpluggen till olika audioutgångar, så att du kan få ut instrumenten separat i mixern och få till det bättre med mixningen tack vare det. 🙂 Om det inte är aktiverat, så finns det en liten symbol att klicka på i VST Instruments-fönstret, till höger om "e" som öppnar pluggens interface. Som default är den inte aktiverad - och då får man ut alla instrumenten på en gemensam stereoutgång...

Link to comment
Dela på andra sajter

I Kontakt ex kan du definiera flera utgångar (upp till 16) som alla får sitt eget audio spår med effekter och sends.

Åke

Tack för det där, det hade jag glömt, jag tror till och med att jag vet hur man gör med Kontakt. Nu är problemet bara att jag börjat använda Aria med Garritan och inte är säker på att det går. Måste undersökas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst någonstans att prestandaskillnaden blir relativt liten om man kör med en instans med flera instrument eller flera instanser med ett instrument i varje, men det blir ändå något bättre prestanda med en plugg som får köra flera instrument, även om det inte skiljer så mycket... 😉

Jag använder enbart midispår till alla VSTi eftersom jag är van vid det sedan urminnes tider, när det fortfarande fanns externa syntar som var bättre än pluggarna... 😉

Det känns dessutom smidigare att ha fler instrument i samma plugg, så att man slipper ta upp instanserna en och en när man ska göra några förändringar i instrumenteringen. Jag tycker att man får bättre kontroll när man kör på det sättet.

När du kör med midispår så har du en midikanal i mixern, men om du scrollar längre ut till höger i mixern så finns det också en audiokanal som hör till, där du kan slänga på alla pluggar du vill, precis som på andra audiokanaler.

Glöm förresten inte att du kan styra de olika kanalerna i instrumentpluggen till olika audioutgångar, så att du kan få ut instrumenten separat i mixern och få till det bättre med mixningen tack vare det. 🙂 Om det inte är aktiverat, så finns det en liten symbol att klicka på i VST Instruments-fönstret, till höger om "e" som öppnar pluggens interface. Som default är den inte aktiverad - och då får man ut alla instrumenten på en gemensam stereoutgång...

Det viktigaste är säkert att man lär sig ett sätt ordentligt, jag har tänkt försöka med midispår. Precis som Åke också föreslår handlar det uppenbarligen om att styra kanalerna i instrumentpluggen till olika audioutgångar. Jag tror jag kanske kan det här med Kontakt, men vet inte hur det är med Aria (som jag använder mycket med Garritan).

Men ännu om reverb: tanken är alltså att jag justerar graden av reverb från "VST instrument channel settings", dvs. det som öppnar sig via e i audio utgången för instrumentet, medan det fortfarande bara finns en FX-channel control i mixern. Ja, det går väl att göra så.

Jag har egentligen en tilläggsfråga, om någon bara orkar. Jag börjar se hur audioutgångarna i mixern fungerar, men jag förstår mig inte på kontrollerna för Midi-kanalerna. Det tycks till exempel bara ibland gå att kontrollera ljudnivån den här vägen (nolläge: inget ljud), hittar helt enkelt inte systemet för det här. Vad är det överhuvudtaget meningen att man ska göra med dessa??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett tillägg. Nu kom jag så långt med Aria, att jag lyckades byta utgången till 3/4 för en av mina instrumentljud. Det ena är alltså nu på 1/2, medan det andra är på 3/4. Det här är väl rätt tänkt? Men nu har jag följande problem: Cubase uppfattar fortgående VST instrumentet (alltså Aria) som routat till "Out 1". det enda som alltså händer är att ljudet från det andra "instrumentet" försvinner, ingenting nytt syns heller i mixern. Betyder det här att jag ändå måste ladda upp Aria två gånger som VST instrument, då försvinner ju den fördelen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett tillägg. Nu kom jag så långt med Aria, att jag lyckades byta utgången till 3/4 för en av mina instrumentljud. Det ena är alltså nu på 1/2, medan det andra är på 3/4. Det här är väl rätt tänkt? Men nu har jag följande problem: Cubase uppfattar fortgående VST instrumentet (alltså Aria) som routat till "Out 1". det enda som alltså händer är att ljudet från det andra "instrumentet" försvinner, ingenting nytt syns heller i mixern. Betyder det här att jag ändå måste ladda upp Aria två gånger som VST instrument, då försvinner ju den fördelen?

OK, jag löste det här själv, bara att lägga till ouputter för VST instrument, alltså. Nu börjar det arta sig. Om någon ännu vill förklara hur Midi kontrollerna fungerar i mixern, börjar jag kunna det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...