Jump to content
Annons

Control-bord med "jog-wheels"?


JJRockford

Recommended Posts

Ber först om ursäkt för den svengelska språksoppan i rubriken. Inte så lätt alla gånger! 🙂

Hursomhelst, undrar vad det finns för control-bord för datorer som har "jog-wheels"? Har bara sett det på alldeles för dyra (för mig) prylar från t ex Mackie och numera nedlagda Steinberg Houston.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tittar du på controllers med både reglar och jogg finns ju (förutom Mackie och Steinberg) även...

Tascam US-2400

http://www.tascam.com/Products/US-2400.html

... denna har ju både "jogg" och joystick. Har själv funderat på denna vid ett par tillfällen men priset avskräcker än så länge! (15 lakan hos Thomann 🙂 )

Är det bara själva "jogg-hjulet" du är ute efter kan jag varmt rekommendera en produkt vid namn Contour Shuttle Pro. Kör själv denna med mycket gott resultat. Kommer med färdiga presets för de flesta stora sequenser program (Cubase, Nuendo, Logic) och det är bara plugga in den i USBn, installera drivarna och köra. http://www.contourdesign.com/shuttlepro/

Även JL Cooper har ett par enheter som kanske kan vara av intresse?! Har dock ingen erfarenhet av dessa!

http://www.dolphinmusic.co.uk/page/shop/ma...facturer_id/105

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade väl i och för sig varit trevligt med lite reglar och reglage och sånt också... Den där Contour-prylen verkar ju intressant. Var köper man en sådan?

Och så fråga #2; Går det att samköra flera USB-kontroll-ytor? Ett sådant där jog-wheel plus t ex någon av Behringers kontrollytor hade ju varit en alldeles förträfflig lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade väl i och för sig varit trevligt med lite reglar och reglage och sånt också... Den där Contour-prylen verkar ju intressant. Var köper man en sådan?

Och så fråga #2; Går det att samköra flera USB-kontroll-ytor? Ett sådant där jog-wheel plus t ex någon av Behringers kontrollytor hade ju varit en alldeles förträfflig lösning?

Det billigaste svenska priset jag hittade på "Contour-enheten" var från InWarehouse (1244:- inkl moms). Tog visserligen 3 veckor från beställning till leverans men det var det värt! 🙂

Vad det gäller din fundering rörande att samköra denna med exempelvis en eller flera BCF2000 kotrollers så bör detta rent tekniskt fungera alldelens utmärkt. Den enda begränsningen vad jag förstår sitter i antalet usb-portar (och där kan man ju investera i en USB-hubb). Jag har även spånat på en lösning där 3 BCF2000 + en Contour ger mig ett 24 reglars kontroll bord med Jogg för 8200 kr!!

/Mike

Redigerat av Sir Mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...