Jump to content
Annons

Sång genom förstärkare?


jeeger

Recommended Posts

Hej jag håller på med att försöka utveckla ett "eget" sound. I stora drag kan man säga att det lutar åt ett lo-fi-sound.

Grejen är att jag satt och snokade runt på Thomann och hittade denna förstärkare:

http://www.thomann.de/se/kustom_sienna_16.htm

Ljudexemplet de har på sången låter ganska likt det jag söker för sång.

Det här är tänkt för livebruk kan tilläggas (när jag gör mina demos lägger jag ofta på nån typ av förstärkar-plugin).

Om vi nu bortser från det faktum att man i vanliga fall inte har sång genom en förstärkare så undrar jag om det finns nåt smidigare (eller rent av billigare, för den där förstärkaren är ju rätt billig) sätt att få den effekt jag söker.

Jag är dålig på att beskriva sånt här men som jag tänker det så söker jag rätt mkt mellanregister (eller det kanske bara är att det är lite diskant) och att det ska va lite, lite "crunch".

Jag lägger även på rätt mkt reverb. Det står att förstärkaren har reverb men beroende på om den är bra eller ej kommer jag kanske vilja ha en separat effekt för det istället.

Såhär tänker jag mig uppställningen ungefär: mikrofon -> gitarrförstärkaren -> reverb (och/eller delay) -> Ut till mixern.

Alltså, finns det något bättre sätt att få ut det här slutresultatet jag vill ha, eller finns det några uppenbara problem som kommer uppstå? Annars kommer jag nog ge det här en chans. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Såhär tänker jag mig uppställningen ungefär: mikrofon -> gitarrförstärkaren -> reverb (och/eller delay) -> Ut till mixern.

Alltså, finns det något bättre sätt att få ut det här slutresultatet jag vill ha, eller finns det några uppenbara problem som kommer uppstå? Annars kommer jag nog ge det här en chans. 😛

Jag tycker det finns bättre sätt. Kör på en multieffekt istället, så slipper du släpa med dej en stärkare plus att du kan jobba med olika presets lättare och byta mitt i låten mellan olika sound. Finns numera renodlade "röst effekter" som typ Voicelive, men det går helt utmärkt att dra sången genom vilken gitarreffekt som helst typ Digitech RP55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...