Jump to content
Annons

Macbook Pro 15 i7 2.0ghz Quad core eller 13 i7 2.7 med 128hdd SSD


Kasim (oregistrerad)

Recommended Posts

Kasim (oregistrerad)

Hej, jag undrar vilken dator som presterar bäst.

Den ena:

15 tum: 2,0 GHz

2,0 GHz Quad-Core

Intel Core i7

4 GB 1333 MHz

500 GB (5400 varv/minut)1

Intel HD Graphics 3000

AMD Radeon HD 6490M med 256 MB GDDR5

Inbyggt batteri (7 timmar)2

Den andra:

2,7 GHz Dual-Core Intel Core i7

4 GB 1333 MHz

128 GB SSD OCZ Vertex 2 (5400 varv/minut)1 + 750 GB HDD 7200 varv/minut

Intel HD Graphics 3000

Inbyggt batteri (7 timmar)2

Har jag förstått rätt om grafikkortet på 15" är bättre? Hur stor skillnad blir det i prestanda om man har SSD hdd istället för en vanlig?

Hur stor skillna där det mellan processorerna?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har jag förstått rätt om grafikkortet på 15" är bättre? Hur stor skillnad blir det i prestanda om man har SSD hdd istället för en vanlig?

Hur stor skillna där det mellan processorerna?

Tacksam för hjälp.

Om jag minns rätt så är grafikkortet i 15" ett dedikerat grafikkort, och därför snäppet bättre än den andra som endast är en del av moderkortat. Det är bättre därför att grafiken inte snor kraft från nått annat än grafikkortet. Har jag för mig..

Skillnaden mellan SSD och en vanlig hårdisk är att SSDn är grymt grymt mycket snabbare på att läsa och skriva data. När du t.ex ska öppna program eller när du ska ladda samplingar till din DAW. Dock har ju SSD mycket mindre minne, så så mycket samplingar får man kanske inte plats med.

Men det är ju processorn som är den stora saken när det kommer till prestanda.

13" har en dualcore (tvåkärnig) processor som tickar på 2.7 ghz

medans 15" har en quadcore (fyrkärnig) processor på 2.0 ghz

Visst är 13" processor snabbare, dock har 15" fler kärnor vilket gör att den fördelar arbetet mycket bättre, därför blir den bättre prestandamässigt.

Jag är ingen expert så någon får gärna flika in med mer detaljer

Redigerat av sanojjonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Går i nästan exakt samma funderingar som trådskaparen. Hur mycket skiljer det egentligen i prestanda om man lägger på en SSD-hårddisk till 15" MBP? Det blir ju ganska mycket mer pengar, nästan 5000 kr dyrare om man tar 256 gb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan jag köpte min dator med SSD, så vill jag inte köpa en dator igen utan SSD. Det är sådan skillnad.

Jag kör OSX SL och Logic, märker ibland att belastningen blir hög på hårddiskarna (7200RPM). Speciellt om projektet delar disk med samplingar osv.

Men slänger jag över de projekt jag jobbar med på SSD-disken, så är hårddiskbelastning i logic 0%.

Sen behöver man kanske inte så stor ssd, 256GB känns inte prisvärt idag. Jag kör 120GB och det räcker bra till. Sen har jag ju en sekundärdisk + ett par externa diskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...