Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller på och sätter ihop ett paket åt min yngre kusin som vill börja spela in. Hon har i nuläget ingenting så det måste följa med ett inspelningsprogram och det måste finnas lite grundläggande instrumentpluggar där. Inom rimliga gränser väljer jag alltså till stor del ljudkort efter vilken mjukvara som följer med. Jag tycker det verkar som att det vanligaste är att det följer med antingen någon form av Pro Tools (M-Powered Essentials eller Pro Tools SE) eller olika former av Cubase LE. Har även sett bantade verisioner av Presonus och Sonar. Själv kör jag Logic och har ingen erfarenhet av något av det;)

Vad tror ni är bäst att satsa på om man skiter helt i kvaliteten på kortet (som jag har bättre koll på) och bara fokuserar på den boundlade mjukvaran. Pro Tools eller Cubase? Vart följer det med mest? Har någon några erfarenheter av bantad programvara? Prisklassen på kortet är lär hamna på upp till ett par tusen.

Ha det gott

/Rasmus

Annons
Postat

Köp en Mac. Då får hon med Garageband. Otroligt kompetent litet paket. Vill man sen gå till Logic, så går det ju bra att importera in alla projekt man gjort.

Vad gäller ljudkort så blir det ju lite beroende på val av Mac, då inte alla har Firewire. Men i den klassen brukar Focusrite eller Presonus-kort vara bra. Annars har jag sett att Apogee säljer Duet billigare nu.

Die Hard (oregistrerad)
Postat
  On 2011-07-28 at 20:33 sa engineer:

Köp en Mac.

En Big Mac? :rolleyes: Och om hon har pc? Ska man köpa en dyr mac bara för att få garageband? :rolleyes: Men alla klonade mac-iter drägglar över att få säga "köp en mac". Inget nytt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.