Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har precis köpt en ny iMac med det senaste operativsystemet installerat, OS X 10.7 Lion. Tyvärr så verkar det som att mitt externa ljudkort E-MU 0404 USB inte fungerar i denna miljö och min fråga till er är därför; vad tror ni om eventuella drivrutinsuppdateringar? Brukar det komma relativt omgående eller kan det ta lång tid?

Hälsningar

Andrée

Annons
Postat (redigerat)

Med E-MU kan det tyvärr ta lång tid. De har varit rent ut sagt hemska på att erbjuda Mac-drivrutiner till sina ljudkort.

0404 är, vad jag vet, det enda av deras kort som överhuvudtaget fungerar på Mac. Eller ja, fungerade nu då...

Redigerat av Linus
Postat

Ahh okej.

Med hänsyn till att de verkar dryga på E-MU så valde jag att installera om OS X Snow Leopard på en ny partition. E-MU har nämligen släppt drivrutiner till detta operativsystem men efter att ha installerat dessa på den nya partitionen så får jag det ändå inte att fungera. Vad kan det vara för fel nu? Det fungerar att använda ljudkortet som midilänk mellan datorn och pianot men jag kan inte välja det som ljudkort i device setup i Cubase.

/Andrée

Postat

Hittade felet. Var tvungen att starta upp datorn i 32 bit istället för 64

/Andrée

• 2 månader senare...
Postat

testar att kapa den här tråden.

det har ju äntligen släppts drivare för 0404 till 64-bitarsversionen av macar och jag har suttit och lirat en stund nu men upplever då och då ett knäppande ljud i bakgrunden. det knäpper till lite då och då alltså. jag har inga problem med latencyn och sådana här knärr förekommer både med och utan pålagda effekter.

det ska sägas att jag använt garageband, men det ska väl inte spela någon roll.

har testat med två olika gitarrer och två olika telekablar, men samma resultat. så jag tror knappast felet ligger där.

är det så att emu 0404 helt enkelt inte lirar med mac - även fast det numer finns nya drivare?

någon annan som har samma erfarenheter som jag?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.