Jump to content
Annons

PowerBook + Ljudkort (FW)


Oskar_E

Recommended Posts

Undrar vad jag ska köpa för ljudkort (firewire) till min PowerBook(12", 768 RAM). Vore kul och höra vad ni kör...

Själv skulle jag villja ha:

* Ett kort som är lätt att ta med (bred tolkningsfråga)

* Många ingångar (8 är att föredra)

* Ganska billigt, upp till 6000 är att föredra

* Inge krångel med dåliga drivers och en dålig support

MVH Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör en Presonus Firepod just nu (kostade 6895:- på studiosolutions).

Kortet har fungerat bra. Mickförsärkarna låter jättebra. Känns mer vattentätt än M-Audio.

Hade jag haft pengar hade jag köpt ett RME Fireface 800 istället, men Presonuskortet duger fint.

Jag har haft Motu 896 MK I innan och jag tycker att Firepod var ett lyft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till viss mån är det ju så att man får vad man betalar för...

Det är klart att det hade varit kul om det bästa ljudkortet med 8 kanaler in/ut hade kostat 3000 pix... Jobba lite extra en helg eller låt bli att gå på krogen ett par veckor så har du råd med mellanskillnaden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ljudkorten med 8 ingångar börjar kring 5000-6000 kr och vandrar sen uppåt, men några exempel under 5000 kr är:

EMU 1820

M-Audio Delta 1010

M-Audio Delta 1010LT

ST Audio DSP2000 C-Port

Jo, men tyvärr är dom där inte anslutna via firewire så dom kan man inte köra med en Powerbook.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ljudkorten med 8 ingångar börjar kring 5000-6000 kr och vandrar sen uppåt, men några exempel under 5000 kr är:

EMU 1820

M-Audio Delta 1010

M-Audio Delta 1010LT

ST Audio DSP2000 C-Port

Jo, men tyvärr är dom där inte anslutna via firewire så dom kan man inte köra med en Powerbook.

Ahh, sorry. Tänkte inte på att det var till Mac.

Men då så. Jag är själv inne på att köpa ett Hercules 16/12 FW vilket man kan få för 5438 kr här (listpris 6995 kr).

Där har du 10 st analoga line-ingångar + 2 st mikpreamp ingångar + 2/2 MIDI in/out. Helt klart mest ingångar per krona av alla firewire-ljudkort på marknaden, men det skumma är att det inte verkar vara så många som verkligen sett och använt det här kortet....

Den enda recension jag hittat på nätet är denna:

http://www.tomshardware.se/consumer/20050210/

Enligt Mats S har Studio ett sånt här kort på ingång och kommer att ha ett test med i något kommande nummer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, låter som ett kap. Ser fram emot ett test i studio. Men det vore kul att höra någon som har detta kort...

EDIT:

24-bit 96KHz audio resolution

* Sampling rates: 44.1, 48 and 96KHz

* A/D Converters: 105 dB (A-weighted)

* D/A Converters: 114 dB (A-Weighted)

är inte dom där a/d ganska klena? jag kan inte så mycket som adda men mitt nuvarande kort (e-mu 1820m) har a/d 120db (a-weighted). man vill ju inte köpa ner sig...

Redigerat av Oskar_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, låter som ett kap. Ser fram emot ett test i studio. Men det vore kul att höra någon som har detta kort...

Det finns ett test i senaste numret av Sound On Sound (Feb 2005). Köpte precis. 😉

Och nu beställde jag precis kortet oxå, kunde inte hålla mig längre. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt emu kort har digidesign hd omvandlare och en stabil klocka så du kommer definitivt byta ner dig om du inte handlar ett motu fw för dyra pengar...

Emu´t är det mest prisvärda kortet på marknaden, men har rätt taskiga drivrutiner har jag hört...

Letade runt lite på annonser och hittade 2st beggade Motu 828:or för 4000kr/ st.

http://www.motu.com/products/motuaudio/828/body.html/en

Den har cuemixDSP som i princip eliminerar latency när du spelar in...

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett M-audio FW 1814, är dock inte så pass nöjd med den att jag säger "gå och köp den" till andra...

// David

Samma här. Powerbook och 1814. Funkar helt ok, men tillsvidare skulle jag heller inte rekommendera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett M-audio FW 1814, är dock inte så pass nöjd med den att jag säger "gå och köp den" till andra...

// David

Samma här. Powerbook och 1814. Funkar helt ok, men tillsvidare skulle jag heller inte rekommendera det.

Får man fråga varför? Något speciellt som inte är bra med 1814? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett M-audio FW 1814, är dock inte så pass nöjd med den att jag säger "gå och köp den" till andra...

// David

Samma här. Powerbook och 1814. Funkar helt ok, men tillsvidare skulle jag heller inte rekommendera det.

Får man fråga varför? Något speciellt som inte är bra med 1814? 😮

Kunde vara något lägre latency. Det är inte jättestörande, men jag upplever att Powerbooken interna ljudkort har lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga varför? Något speciellt som inte är bra med 1814? 🙂

Det började med när jag öppnade förpackningen och ett par knappar och en skruv trillade av 😆 (Det problemet var iofs ganska lätt att åtgärda, men det gav inget bra första intryck, när man har köpt ett ljudkort för 6000:- förväntar man sig hög kvalitet)

Bakgrundsbruset ligger på c:a -93dB enligt denna artikel, fastän m-audio påstår att det ligger på -107dB. Då känns det ju som att det inte är nån vits att spela in i 24 bitar om de sista åtta ändå bara är brus.

Det kommer med varningslappar om att FW-porten kan gå sönder, antingen på ljudkortet eller på datorn, om man drar ut eller sätter i kabeln medan datorn är på.

Sedan så upplever jag att den är ganska känslig för nätstörningar, att det lätt blir bakgrundsbrum av olika slag i den. Men om alla andra FW-ljudkort är likadana vet jag inte, eller om det kan tänkas bero på nåt annat.

Får dock passa på att flika in att jag gillade hörlursuttagen skarpt. Det var nog framförallt där jag kunde höra/känna skillnad, jämfört med mitt SB Live + Behringer 1604A.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag gav nästan 8000:- 🙂

Till vardags har inte brus och brum stört mig, och inga knappar har fallit av. Men jag håller med om att plastknapparna känns ogedigna.

Jag sätter ofta i kortet utan att stänga av datorn. Det har funkar hittills. Ta i trä.

Jag testade demon på Guitar Rig och var tvungen att ha latencyn på 14 ms för att det inte skulle knastra. Det är spelbart, men jag kommer faktiskt lägre med Powerbookens ljudkort. I andra program känns det bra.

Hur upplever du latencyn, Diwic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till vardags har inte brus och brum stört mig, och inga knappar har fallit av. Men jag håller med om att plastknapparna känns ogedigna.

Jag sätter ofta i kortet utan att stänga av datorn. Det har funkar hittills. Ta i trä.

Hur upplever du latencyn, Diwic?

När jag tog av "plasthöljet" runt ljudkortet följde några av knapparna med höljet.

Ang latencyn - jag kör sällan latencykrävande saker, men jag upplever det inte som något problem på min PC. Jag brukar ha buffersize till maximum (2048 samples) för bästa "säkerhet", och jag antar att Cubase kompenserar för latencyn när man lägger på audiospår, för saker och ting verkar inte hamna osynkat.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...