Jump to content
Annons

Tips på billig bra mixer & hur många kanaler ska jag ha?


Recommended Posts

Tänkte höra om nån billig modell mixer å hur många kanaler jag bör ha.

Jag ska koppla in elbas, två mickar, elgitarr, digitaltrummor (stereo),

En korg triton extreme synth (stereo)

Har lite dålig koll på vad som gäller med alla ingångar resp utgångar på en mixer.

Så kom gärna med länkar, typ behringers som finns på thomann e d nåt å ha.

Jag skiter i allt som har med effekter å göra å min tanke e att koppla mixern mot mitt ljudkort ett Roland fa 66

Alla effekter å dylikt kör jag mjukvarumässigt i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer spela in allt en sak i taget i logic å till synthen å trummorna blir d stereokanaler.

Om d ens va d du menade:-)

Hela tanken e att slippa koppla i å ur hela tiden eftersom jag bara har två in på mitt ljudkort.

För jag antar att jag kan ansluta mixern till mitt edirol ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep'r, det var det jag menade.

Låt se. Jag har ett par frågor: är det vanliga dynamiska mikar till sången eller ska du köra med kondingar? Vad det gäller gitarren och basen; ska de lajnas rakt in i bordet eller mikas upp?

Vad har du för budget? (Det blir enklare att hjälpa till om man har en ram som man ska hållas sig inom).

Nu är smaken som baken men jag skulle nog kika på någonting annat än Behringer. Min upplevelse var att Behringers mixers brusar väldigt mycket. Thomanns eget märke T-Bone likaså. Billiga grejer, javisst men inte helt ok i min bok. Såhär spontant skulle jag svara Soundcraft eller Mackie (håller på länkarna tills jag vet budget, ok). Vi körde Soundcraft i liveriggen i många år och var hur nöjda som helst. Mycket bra arbetshäst, finfina preampar och lättöverskådligt. Har visserligen aldrig kört Mackie men enligt säker källa (brorsan 🙂 ) är det bra skit.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer köra en kondensatormick, tanken var att kunna repa me två dynamiska oxå.

Så en fantommatning behövs iaf.

Sen kör jag bas å elgitarr rakt in i mixern å kör genom ampeg å amplitube pluggarna.

Jo d e sant man vill ju inte ha nå brus som sagt,

Budgeten e väl typ helst runt 2000-3000:-

Tanken var väl å reka blocket oxå som sagt.

Om man kan få ner priset lite på å gå ner nån kanal så får man väl leva med å koppla i å ur någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Y

Nu är smaken som baken men jag skulle nog kika på någonting annat än Behringer. Min upplevelse var att Behringers mixers brusar väldigt mycket. Thomanns eget märke T-Bone likaså.

Enligt min erfarenhet så brusar dessa mixers inte alls mycket om dom inte är trasiga och man ställer in dom rätt. Brus orsakas ofta av SBS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet så brusar dessa mixers inte alls mycket om dom inte är trasiga och man ställer in dom rätt. Brus orsakas ofta av SBS.

Jaha'ru. Jag noterar det samt din åsikt och går vidare i i livet 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrudu tommy almighty, jag kom att tänka på en grej: du måste prompt ha en mixer? Såhär: är det bara ingångarna du vill åt så skulle du ju kunna köpa en mik-pre, typ OctoPre (eller någonting liknande) och hooka upp mot den optiska ingången på baksidan.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

LargeFocusriteOctopre.jpg

Focusrite OctoPre 3795kr var det billigaste jag kunde hitta men har du tur så kan du ju komma över en beggad för en 2000.

Finns såklart en uppsjö av fabrikat och kvalitet att välja bland men Focusrite's grejer är jag oerhört nöjd med: stabila och otroligt bra pre-amps. Har använt deras grejer både i hemstudiorigg och i livsammanhang.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

jo men då blev d ju dyrare:(

den här då den funkar väl oxå?? eftersom jag kan koppla ur en sak typ gitarr när man repar då grejjar jag ju 2 mickar eller hur???

Mackie Designs ProFX8

Mjo, lite dyrare blir det nog.

Ja jo, det går absolut men då får du ju, som du sa, koppla ur någonting. Men det är ju egentligen ingen deal eller hur?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...