Jump to content
Annons

Passiva monitorer + aktiv sub?


LaBrea

Recommended Posts

Vi har Snake s802 passiva monitorer i studion. De går in i ett PLX3402 slutsteg och vidare från den in i ljudkortet. Exploderar allt och 3e världskriget bryter ut om man kopplar in en aktiv sub i den kedjan? Dvs monitorer -> slutsteg -> sub -> ljudkort.

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi har Snake s802 passiva monitorer i studion. De går in i ett PLX3402 slutsteg och vidare från den in i ljudkortet. Exploderar allt och 3e världskriget bryter ut om man kopplar in en aktiv sub i den kedjan? Dvs monitorer -> slutsteg -> sub -> ljudkort.

En aktiv sub måste få linesignal in - och kan alltså inte kopplas efter ett slutsteg.

Det vanligaste när man kopplar in en sub, är att från ljudkortet kopplar man in båda kanalerna i suben. Suben innehåller aktivt delningsfilter och har också lineutgångar som kopplas vidare till monitorerna (som ofta kallas satelliter när man har sub) - eller som i detta fallet, in i slutsteget.

⚠️ Vissa nördar (exempelvis undertecknad) är allergiska mot felanvändning av termer och felaktiga kopplingar etc (även om man oftast förstår vad som egentligen menas), så för att underlätta förståelsen och undvika felkopplingar; Tänk på att man kopplar FRÅN en utgång TILL en ingång - aldrig tvärtom... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Litet tillägg. Det är trevligt (nästan nödvändigt tycker jag) att ha en sub som kan "kopplas ur" så att man kan välja lyssning med eller utan sub. När man "kopplar" ur suben så skall det gå även bas till de vanliga monitorerna, med suben inkopplad så tar man gärna basen bara i suben. Genelecs större subar vet jag har en sån "bypass"-switch men det finns nog massor av andra exempel.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

lånar tråden lite. jag har redan nu en aktiv sub(Yamaha YST-SW45) och passiva monitorer som jag kör genom en hemmabioreciever så den har subkabel. Men ska till min nya replokal skaffa en ny förstärkare att ha där. Subben har bara (vet ej vad det heter på svenska) "binding post outputs" samt den subutgången jag kör med nu. Har märkt att inga förstärkare i min prisklass (eller överhuvudtaget?) har sådana subutgångar som min sub har men då ska jag alltså koppla ljudkort (rca - "binding post")-> sub -> förstärkare -> monitorer eller är jag ute och cyklar nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

monitorer -> slutsteg -> sub -> ljudkort.

Jag ser ju att du har vänt på kedjan. Du menar antagligen ljudkort -> sub (pass through) -> slutsteg -> passiva monitorer.

Detta bör funka utmärkt, så länge suben har pass through, och ännu bättre om du har balanserade ingångar/utgångar på suben så att du kan köra balanserat hela vägen från ljudkort till slutsteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ber om ursäkt för formuleringen. Notera att "->" mer är en symbol för sladd och inte betyder "från". Hade som blivit svårt att skicka in ingenting (monitorer) in i ett ljudkort... Jag ville bara ha svar på om det gick att använda aktiv sub med passiva monitorer. Och jag lyckades hitta en manual på suben jag nämnde och såg att det gick okej också. Men jag tackar för hjälp ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...