Jump to content
Annons

Flkytta över Reaper mapp från Pc till Mac?


hellfog

Recommended Posts

Hej,

Har bytt från pc till mac nu, märkte när jag flyttade över min Reaper mapp där jag har alla mina projekt med mera. När jag öppnar ett av mina gamla projekt på macen så söker den wav filerna från pc location i ställe för på macen där jag har filerna nu. Ställe för att slippa söka efter varenda lilla fil så undrar jag om det finns någon bra lösning på det? så den hittar alla filer igen utan fråga efter den. Förstår ni?

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reapers projektfiler är ju en vanlig textfil (någon sorts märklig släkting till XML med konstigt nästade taggar). Jag har inte testat själv, men alla sökvägar till ljudfilerna står ju i klartext så en enkel sök-och-ersätt på sökvägarna kanske?

De här tänker jag på:

...
<SOURCE WAVE
       FILE "C:\Users\Anders\Documents\REAPER Media\10-110418_1825.wav"
     >
...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag öppna reaper fil som text fil och ändra där ?

Ja, det var tanken. Se till att säkerhetskopiera filen först bara! Man vet aldrig om en texteditor ibland sparar på ett annat sätt (t.ex. andra radbrytningar) som får filen att balla ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man göra det på alla projekfiler vilket är rätt många, borde finnas en lättare lösning?

Script i terminalen, bara att hacka ihop :-). Det borde gå att hitta färdiga script för sök och ersätt i filer till MacOS.

Om du inte är fullt så avancerad i din datoranvändning så vet jag inte, tror inte det finns något i själva applikationen för att peka om filerna i ett svep.

Link to comment
Dela på andra sajter

MItt tips är att använda ett program som Textwrangler (http://www.barebones.com/products/textwrangler/) för att köra search & replace på alla filerna i en mapp.

Då säger du att den ska söka efter en textsträng, exempelvis "C:\Users\Anders\Documents\REAPER Media\" och ersätta den med "/Users/Anders/Documents/REAPER/".

Sedan väljer man att köra det på alla dokument i en mapp....

Men det är ju bra att göra det för hand en gång först så du ser att det funkar, och glöm inte bort att ha backup på dina dokument innan, ifall något går fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...