Jump to content
Annons

Bastian

Recommended Posts

Hej!

Då jag gör musik börjar det oftast med att jag bara trycker på record o spelar in mitt pianospel i MIDI. Därefter hittar jag en intressant bit som jag loopar och börjar lägga på bas, melodi osv. Problemet är att då jag spelar in tänker jag i överhuvudtaget inte på vilket tempo sonar e inställt i, och när jag försöker fixa detta eller spela in på nytt med metronom försvinner känslan och svänget, antagligen för att jag blir så fixerad på metronomen. Jag har provat spela in på nån sjysst trumloop och kan då arbeta lättare med det, men då är det mer trumloopen som styr kompositionen, dessutom blir det ganska monotomt med samma trummor om o om igen.

Har ni några tips hur jag kan förbättra mitt sätt att arbeta?

mvh

zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

men det är inte så jag kommer på grejer... jag spelar ju fritt utan tanke på nått och det vill jag gärna behålla. Frågan kanske ska handla om hur jag utifrån en säg två takter (inte utifrån med sonars tempoangivelse) kan bestämma tempo sen ändra sonars tempoinställning (utan att tempot ökar/sänks i spelandet) och få in det så att sonar fattar?

mvh

zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå att lösa så här. Du spelar in midi, men det finns motsvarande funktion för audio. (nu gör jag inte så här själv, så jag har inte provat:)

När du har spelat in/ jammat, klocka "din egen BPM".

Klipp ut t ex 4 takter av det du vill spara, och TIDSSTRÄCK sedan det till exakt 4 takter i det tempo Sonar "råkar" vara i. Sedan ändrar du projektets tempo till "ditt tempo, och se där; där borde du ha dina 4 takter i rätt tempo.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att rendera din MIDI till Audio och sedan klippa in Wav-filen i ett projekt med "rätt" tempo. Men det förutsätter ju att duär oerhört "tajt" när du spelar in fritt...

Mitt arbetssätt: jag spelar in helt fritt för att spara själva idén. Därefter börjar jag bygga själva låten och gör då ett nytt projekt i rätt tempo. Då spelar jag in allt igen - nu i rätt tempo, svänget får jag helt enkelt sätta genom att spela in tills det svänger ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde (alltså satte mig bara vid datorn och lekte fram shit) som du förr men då blev allt bajs å dåligt, nu har jag alltid en idé eller nåt jag vill ha sagt å gjort innan jag sätter mig vid datorn. Det funkar bäst för mig och jag får mycket mer gjort, endel låtar blir faktiskt klara! 😄

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan - intressant, borde funka, ska prova det...

starcruiser - jag vill kunna behålla det i MIDI så länge som möjligt, för lättare att ändra då... "spela in tills det svänger" går väl också, men har sina nackdelar tex den ena dagen "känner" man inte som den andra, och ett annat problem e att om jag loopar ett stycke o spelar in tills det svänger, hur lyssnar jag då enskilt på varje inspelat stycke (se min förra tråd).

Nadom - du har så rätt, rent strategiskt e det att föredra.... men frågan rör lite hur du tar vara på den idén du skapar, dessutom så kommer jag på flera nya saker som jag hellre vill inplementera än grundidén allteftersom arbetet fortsätter. Mitt mål är inte heller att bli riktigt klar, (blir jag nog aldrig) utan bara hitta sätt som kan förenkla mitt sätt att skapa, utan att behöva sitta så mycket med "problem" i verktyget. tex tempot... det ultimata hade ju varit om sonar kände av vilket tempo jag spelar i o automatiskt rättade sig efter det.

tack

mvh

thomas

Redigerat av Bastian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...