Jump to content
Annons

Problem med extern hårdisk.


jeppans

Recommended Posts

Hejsan!

Här gått och köpt mig en extern hårdisk (Lacie Rikki 1 TB) och får den inte å funka som jag vill. Har använt den och installerat den på min macbook pro där den fungerar felfritt. Men när jag ska använda den på PC går den inte att hitta. Är det någon som vet vad jag gjort för fel och hur man kan få det och funka? Misstänker att jag va lite väl snabb i installationen och kan ha valt att den bara ska användas till Mac. Går det att ändra på något sätt?

Tack på förhand.

MVH Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men när jag ska använda den på PC går den inte att hitta.
Du har formaterat hårddisken med filsystemet HFS+ (Mac OS Extended), vilket inte kan läsas av PC:n.

Om du vill byta filsystem (till förslagsvis exFAT) behöver du formatera om hårddisken och det innebär samtidigt att hårddiskpartitionen töms på all information! ⚠️

Har du något viktigt på hårddisken eller kan du flytta det tillfälligt till MacBookens hårddisk under tiden? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänkte att det va något sånt. Har dragit över allt som jag vill behålla nu. Men har ingen aning om hur jag gör för att formatera om den 😏 . Har du lust att förklara? Är inte jätte skarp på sådant här. Mvh Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dragit över allt som jag vill behålla nu.
Bra, om du är säker på att du kopierat över allt går du till Skivverktyg. Du hittar det i Program -> Verktygsprogram.

I listan till vänster bör du se den externa hårddisken, markera partitionen.

På högersidan ser du flikarna Skivkontroll, Radera, RAID och Återskapa. Välj Radera.

På format är det förvalt Mac OS Extended.

Har du OS X 10.6.7 eller senare? Då ändrar du till exFAT.

Har du OS X 10.5 väljer du MS-DOS (FAT32) istället.

Om PC:n har Windows Vista SP1 eller Windows 7 så ska hårddisken fungera där automatiskt.

Om den kör Windows XP behöver du installera en uppdatering som ger stöd för exFAT i XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar ingen som heter fat eller dos någonting. Alla heter Mac Os Extended (Journalförd),Mac Os Extended, Mac Os Extended (skiftlägeskänslig, journalförd),Mac Os Extended (skiftlägeskänslig). Det är dom fyra valen som finns. Vad gör man då? Tack på förhand / Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...