Jump to content
Annons

Technoproducenter kolla hit!


Creepset

Recommended Posts

Hej alla ...

Jag skulle som många andra behöva hjälp med mitt musikskapande som tex Christian Smith och Dubfire .

Jag har arbetat med Ableton live i nästan 3 år och gör egna låtar men jag vill

komma till det där lilla extra om ni förstår mig rätt. 🙂

Det är bassgångarna jag nog behöver mest hjälp med... Att hitta en unik stil och kunna hålla den om ni förstår...

Skulle det bli resultat så får du självklart en bra hacka per produktion och även vid remix .

Stilen jag vill uppnå kan gämföras med Jesper Dahlbäck, Patrick Seich, Paul Ritch mfl.

Det ska vara svängigt men samtidigt tungt ...

Är bosatt i Stockholm och har eget studiorum...

Är tacksam för seriösa svar ...

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
chrismac81 (oregistrerad)

Någonsin försökt göra bas med "layers"? 😉 En bortglömd och underskattad teknik. 3 layers, botten, mids och tops. Håll botten och mids torra och sedan är det bara att använda toppen för att leka, kanske tom ha två toppar som spelar olika ljud på olika noter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar 🙂 Kul att du också svarar Patrick, fick nys om din musik för bara några dagar sedan och tycker du har ett jävligt skönt sound. 🙂

Grejen är ju att jag har provat det mesta både hit och dit men fastnar aldrig får någon jag gillar, kanske för att jag inte kan allt om just det jag behöver veta 😛

Använder en bassynth som heter Sub Boom Bass men håller även på med det som finns i Ableton (operator)... Det är väl dom små trixen som gör skillnad men det är lixom

där det tar stopp X-)

Link to comment
Dela på andra sajter

chrismac81 (oregistrerad)

Vet inte vad du jobbar i men Logic´s ES2 blandat med lite Virus och NI Massive kan bli ganska unikt och/eller elakt. And bara köra någon simple "mono" synth kan bli lite begränsat om du vill åt och göra "ditt eget" sound. Har man ingen hårdvara (som är att föredra) så är ju Arturia Minimoog grym till dem där djupa delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad du jobbar i men Logic´s...

Jag tyckte första inlägget var tydligt med

Jag har arbetat med Ableton live i nästan 3 år

I övrigt skulle jag gärna höra exempel på vad du gör, och ge tips utifrån det.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

chrismac81 (oregistrerad)

Ok det finns härligt dryga människor också.. Haha.. Jag missade det.. Mänskligt? Herregud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter med musiken kanske tre dagar i veckan då jag har ett "vanligt" jobb att arbeta med 😉

Men jag spelar inte ute så därför har inte heller delat med mig av min musik ännu... Så allt ligger i burken 😛

Så jag väljer att inte dela min musik för tillfället .

Men tipsen jag har fått är jag väldigt tacksam för 🙂

Ska dundra in i studion snart 🙂

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

3 år är mer än vad jag själv suttit o pulat i live men jag brukar tänka lite så här (ganska självklara grejer kanske men... for what it's worth):

keep it simple

less is more

lek och lär! flippa ut och experimentera / prova och lek dig fram, då brukar intressanta ljud komma fram, iaf för mig

prova och testa nya saker som du lärt dig på t. ex studio forum

välj rätt ljud

ha kul

var inte rädd för att "sno" saker eller ta genvägar om du lär dig nåt på vägen

skapa och lek med dina låtar "i huvudet" på arbetstid eller utanför studion, kul idéer brukar ploppa upp när man inte sitter i studion

om du får till ett svängigt groove med så få ljud / kanaler som möjligt har du lyckats

ha tålamod

tryck ut så mycket ljud som möjligt ur få kanaler med friskt användande av eq och kompression

var lagom hård och självkritisk när du är på topp i skapandet

tro på dig själv och peppa dig när skapandet känns tungt

lita på öronen, lyssna, lyssna igen

referenslyssna på musik som du vill efterlikna/inspireras av

jobba med arrangemanget, skapa dynamik, jobba med dramaturgi

några "filosofier" som hjälpt mig att komma framåt. kanske är helt fel för andra vad vet jag

mvh

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...