Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Håller på att jobba på en platta nu och alla gitarrer jag lägger ska re-ampas senare. Har redan börjat lägga några gitarrspår och har använd hi-z ingången på mitt ljudkort, men nu är det ju så att jag har aktiva mickar, så borde jag inte behöva ha Hi-z knappen aktiverad har jag nyligen förstått. Har jag gått miste om något genom att ha det nu när jag spelat in med både hi-z och aktiva mickar?

Till min halvstora förskräckelse upptäckte jag att min polare suttit och pillat på ljudkortet och när jag nyss avslutat inspelning av en hel låt så märkte jag att Hi-z inte var aktiverat. Märkte ingen skillnad när jag spelade in utan upptäckte det först efteråt. Jag har även spelat om några småpartier i ett par andra gitarrspår som också blev utan hi-z då, så det har liksom blivit blandat hi-z och inte i samma ljudmask. Måste jag lira om allt nu igen? Och om jag gör det, ska jag alltså köra med eller utan hi-z turned on?

Hoppas det går att förstå vad jag menar i all den här röran:)

//Jonatan

Annons
Postat

Ja - du får spela in allt från scratch igen...

😛

Nej - det är ingen fara. Anledningen till att man behöver högohmiga instrumentingångar, är att man annars belastar mickarna, men aktiva mickar brukar ha lägre impedans än passiva och påverkas därför inte på samma sätt som passiva, utan det kan mycket väl fungera i en vanlig lineingång. Det bästa är förstås att testa för säkerhets skull, men om du inte hör någon skillnad så är det ok. Att köra aktiva mickar till en högohmig instrumentingång är ingen fara, utan det är främst de passiva som riskerar att påverkas ljudmässigt om man inte har en högohmig ingång.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Okej, tack för svaret! Då borde allting vara lugnt egentligen då, för jag kan inte höra någon särskild skillnad. Jag märker att knappen blir på eller avslagen när jag håller en ton, men jag kan inte avgöra vare sig karaktörsskillnad eller volymskillnad mellan de olika lägena.

Trist dock att jag deletade en låt i all vrede som tog två dagar att sätta=)

EDIT: Hade kvarljudfilerna i en mapp så jag lyckades rädda låten! En bra dag för lilla Jonatan

Redigerat av svartablixten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.