Jump to content
Annons

Ostabilt vid kedjekoppling


Certones

Recommended Posts

Hallu.

Jag har precis gjort valet att skaffa en MyBook-hårddisk med firewire 800 till min MBP. Eftersom att datorn bara har ett firewireuttag får jag kedjekoppla mitt Profire610 via hårddisken. Detta fungerar dock inte så bra då ljudkortet tenderar att inte riktigt hänga med ibland (när det väl fungerar så fungerar det bra). Ljudet försvinner och man måste starta om osv.

Någon som vet vad problemet kan bero på?

Finns det bättre lösningar än att kedjekoppla?

///Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Kör du blandad hastighet så är det förmodligen det som är problemet. Att byta hastighet tar en stund så det skiter sig om den växlar 100 ggr i sekunden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en nyare MBP som bara har en Firewire 800-kontakt?

Att du tappar kontakten med ljudkortet torde bero på att överföringen till/från din MyBook-disk drar iväg över 400 Mbps och därmed lämnas ingen bandbredd till resten av kedjan dvs. ljudkortet.

Om du kopplar hårddisken efter ljudkortet kommer du tyvärr att utnyttja hälften av kapaciteten, för även om din dator har "800-kontakt" kopplar du den till "400-kontakt" i ljudkortet. Hårddisken får då nöja sig med det som blir över efter ljudkortet tagit sin bandbredd.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag har tänkt på det här innan med hastigheten och det är därför jag har velat ha hårddisken före ljudkortet i kopplingen. När det väl fungerar så rullar det på riktigt bra i Logic, dock lite sämre i Pro-Tools. Ska testa att koppla ljudkortet före och se om det blir stabilare.

///Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...