Jump to content
Annons

Midi-CC och Tilldelning!


Ackelito

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Jag behöver er hjälp, framförallt då er Cubase SX användare, personligen använder jag Cubase SX2 och jag ska försöka göra denna fråga så kort och koncis som möjligt 😎

Så här ligger det till,

jag har en Yamaha An1x som jag både använder ljud ifrån och som jag använder som klaviatur till VST instrument.

Men det är något som jag missat i Cubase som är väldigt nödvändigt för mig, jag vet inte hur jag ska tilldela Midi CC information från ett VST Instrument till min "hårdvaru kontroller" som i detta fall är An1xan, den har 8 tilldelsbara rattar och jag skulle vilja mappa ut några parametrar från VST Instrumenten till dessa rattar så jag kan jamma medans jag rattar. Hur gör jag detta?

jag har lagt märket till cubase egna "MIDIControl" men jag har inte fått den att funka. men jag antar att det är här man kan göra detta?

i vilket fall som helst så skulle jag bli jätte glad om nån övslöja denna kunskap för mig, om något i frågan är oklart, fråga mig bara så ska jag uttrycka mig på ett annat sätt 🙂

som ett exempel för frågans skull,

låt oss säga att jag laddat upp Synth1 och nu vill jag tilldela cutoffen till en ratt på hårdvaru synten, hur gör jag då? pedagogiska svar uppskattas, då jag är lite av ett pucko 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hey wollibolli, tack för ditt svar, jo jag misstänkte att det var en sån historia..

en väldigt jobbig historia oxå, det vore ju mkt simplare fall det gick att göra som

I FL studio, där funkar det ju så smidigt med deras "wrapper" att man bara behöver klicka på "Plugin Options" och ta "Link To Controller" och i en lista välja vilken parameter man vill styra, och sen välja kontroller nummer... och då verkar det inte vara midi CC nummret man använder sig av, utan nummret på den tilldelsbara ratten.. jag är fortfarande lost,

hade hoppats på att allt gick att sköta från cubase, men jag inser oxå att det är nåt jag måste ställa in manuelt, undra då bara om jag kan spara olika inställningar.. det blir till att plugga manualerna i kväll... i väntan på en mer ingående förklaring 😎 hehe

Om någon har nåt relevant att tillföra så vore jag very happy 🙂

laters

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag märker att denna tråd inte kommit igång nå värst bra, så vi vänder på steken!

Vad använder ni själva för att styra VST Instrument och Effekter, om ni vill jamma lite i real time?

Vad har ni för kontrollers, hur ställer ni in dem och hur funkar det i allmänhet?

Detta är något jag inte tagit mig tiden till att till fullo förstå, och jag åker gärna snål skjuts på er andra som kan detta :rolleyes:

Jag kanske borde köpa mig en enklare lösning?

och som ett Extra, vet ni nån sida där man kan hitta CC nr till olika VST instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är chockad!

trodde faktiskt att folk här använde sig av dagens teknik.

att styra mjukvara med hårdvara är ju rätt vanligt, ingen här som använder sina syntar till annat än att spela på?

komigen nu! hur gör ni?

visst, jag kan nog lösa mysteriet på nån halvtimma men det kan va kul att skapa en diskussion nån gång ibland oxå 🙂 och komma loss från manual läsandet..

är ju bara nyfiken på vad ni använder och hur ni går tillväga!? inte för att detta är något över klurigt kanske, men som sagt, jag har inte alla hästar i stallet och kan därför behöva lite vägledning 😎

men ska det vara så här segt så får jag väl återvända till det forum där folk faktiskt svara på ens frågor och svammel inom loppet av en dag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh Neko... i see, ungefär som jag brukar göra, fast jag har ett begär att kunna sitta med en loop och sen fada in en synthslinga med Cutoff och volym och tillochmed nåt LFO trams eller vad det nu må vara, för att hitta den rätta stämmningen... det är inte alltid jag har det klart i huvet innan utan leker mig ofta fram...

just därför jag e så sugen på att fixa detta, men jag antar att wollibolli´s förslag är det enda rätta då... skriva in CC nr kan jag väl inte påstå är det roligaste... fast, vill man ha kul så får man väl lägga manken till antar jag.. hehe

jobba jobba 🙂

tack för ditt inlägg =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du måste ju veta CC-nummret för den plugin du ska använda, om de inte har midi learn då förståss.

Det var faktiskt denna fråga jag hade hoppats Studio skulle reda ut iom sin test av klaviatur. Jag köpte ett ett midi-keybaord med rattar på för att kunna styra kompressor plugin bla. Detta fungerade inte alls som jag tänkt mig så nu använder jag inte rattarna.

Jag letar fortfarande efter en midi-kontroller som passar mig. Det man får kolla på härnäst är väl Behringers nya grejjer.

Det du pratar om i FL studio verkar bra men fungerar det verkligen med VST/DX plugin ? Jag har aldrig kört det så jag vet inte.

Att ingen svarar kan nog vara så att ingen har en klockren lösning eller erfarenhet av ämnet i fråga. Vilket jag tycker är bra, finns nämligen ett annat forum där folk inte har en aning om vad dom snackar om och svävar ut med svar al a Arkiv-X. Blev bara jobbigt till slut tyckte jag och har tagit bort den som favorit.

Shit vad det blev långt ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe! wollibolli!

"Ja du måste ju veta CC-nummret för den plugin du ska använda, om de inte har midi learn då förståss."

yepp, läste på kvr om nån snubbe som höll på med en Midi CC sida som skulle innehålla mycket pluggar, men kommer inte ihåg tråden, ska söka...

"Det du pratar om i FL studio verkar bra men fungerar det verkligen med VST/DX plugin ? Jag har aldrig kört det så jag vet inte."

Yes det funkar utmärkt, men då jag inte föredrar FL studio som min "huvud" host så skulle det vara nice att veta hur cubase skötte detta! om det skulle funka som FL studio så skulle det vara ett plus, så simpelt, men det lär vi ju aldrig få se.

"Att ingen svarar kan nog vara så att ingen har en klockren lösning eller erfarenhet av ämnet i fråga. Vilket jag tycker är bra, finns nämligen ett annat forum där folk inte har en aning om vad dom snackar om och svävar ut med svar al a Arkiv-X. Blev bara jobbigt till slut tyckte jag och har tagit bort den som favorit."

Jag får personligen ta och reda ut detta och skriva hur jag gått tillväga....

så vi får ett slut på detta,

och jag håller med om att "svar al a Arkiv-X" inte är något vi är ute efter.. hehe, ren fakta ska det va!..

dock så har KVR sällan svikit mig, det finns en drös med "Studio Einstien´s" där.

Men det är ju så mycket roligare att snacka svenska 🙂😲🙂

i alla fulla fall, så ska jag lista ut detta och jag återkommer med svar,

men det är iofs en framtida uppgift för själva tidningen, det skulle ju vara guld om de kunde göra en recension på ett antal Midikontrollers och kanske slänga in en och annan synth oxå, och sen göra tutorials för hur man skall gå tillväga i olika sequencers för att koppla olika VST/Dx syntar och effekter till olika parametrar, göra setups osv...

Dock så skulle det ändå vara roligt att höra hur alla ni andra går tillväga och hur ni gör och vad ni använder!

jag vet att det finns massa olika lösningar, och om vi skulle kunna få med alla dessa på ett och samma ställe så skulle vara en stor tillgång får oss alla.

det är iallafall värt att spåna vidare i...

laters

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Cubase har ju inte en sån finurlig och smidig "wrapper" som FL Studio har, som jag inte riktigt vet hur den funkar =) men den kalkylerar Midi CC nr från VST-Instrumenten(Effekter inräknade)(DX vet jag inte) och sen visar den upp respektive parameter i en lista. Sen är det bara att välja vilken parameter du vill styra och sen så kommer det upp en plug(remote control) för att mappa kontroller nr, med auto detect. (är inte den ungefär samma som Cubase SX2´s Midicontrol? där man väljer kontroller nr med en slider? och midi CCnr och nåra andra saker?)

Det man kan göra med FL är att Rewira eller köra som ett Vsti om man vill integrerar det i cubase, rewire funkar stadigt, men jag har inte greppat det där riktigt... vet att man kan sända ut kanalerna från FL till Cubase, och sen köra som audio kanaler i cubase(de kanaler man aktiverar i rewire consolen dyker upp i cubase mixern) och man kan spela in audio från FL, men det med midi biten vet jag inte om än, om det funkar att läsa över midi info från FL patterns till cubase, (vore smidigt, smidigare än att exportera en midi fil från FL och importera till cubase) kunde gå om man kunde köra en record från FL rewire kanalen till midi i cubase? huh.. hehe, eller så finns det säkert nån annan lösning..

Jag har iaf inte hittat hur man simpelt mappar ut parametrar från VSTi´s till en extern kontroller i cubase, hela cubase skulle ju gå att göra snabbare, men många saker fungerar på ett helt annat sätt, dock SX 2 är riktigt smidigt, jag är imponerad.

Det kan tyckas att cubase är dåligt intergrerat på ett sätt, men det finns ju lösningar för att göra det enklare för sig.

Bäst är nog att bara ändra .def (default setuppen)och göra en egen settup, ladda alla pluggar(Syntar&FX) man använder mest(dock inte aktivera) göra nåra "drum&percussion" kits till sin sampler(Dr008 använder jag), mappa ut dem på padsen. Lägga upp så många spår man vanligtvis använder, Midi&audio. osv.. Så man har ett rack redo att börja skissa med. Så här gör många antar jag, men om man inte tänkt på det så kan det ju vara en bra sak =)

om jag ska vara ärlig så har jag inte fixat mitt rack än, har precis en ny install, men jag jobbar på det =)

Man ska ju inte göra det svårar för sig än vad det är, det har jag dock ibland en tendens att göra.

Så cubase är bra integrerat med VST och nu med väldigt bra DX stöd, men det är inte som en Soft studio, som Reason,FL Studio, Orion, Project5, mm. men så länge man gör sin layout, och den kan man säkert ha fler av(så man kan vara mångsidig!) och har de tools man behöver för den musiken man ska göra så är cubase ypperligt, layouts(.def) kan man ju göra till de flesta softstudios och sequencers, men alla är ju olika, jag tycker personligen att ibland kan cubase ha ett onödigt mkt musklickande, men det har vi ju "shortcut keys" till =) till dem som orkar memorera så många som är nödvändiga för ett snabbt arbete.

I alla fulla fall så tycker jag cubase är väldigt bra och snabbt att jobba med, men vissa saker står fortfarande oklara... men med tiden så ska väl det mesta avslöja sig.

Nu ska jag ta reda på mer saker som jag ännu inte greppat 😎

det är tufft att vara lat =P

hare gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...