Jump to content
Annons

Mina cues till NBC och FOX. Viktiga frågor om copyright, music licensing.


AdamJones

Recommended Posts

Hej!

Jag blev kontaktad av ett företag som marknadsför trailermusik och annat till bland annat Greys Anatomy, Castle, The Office, 24, etc och andra produktioner (FOX NBC). Företaget har ett online-bibliotek med cues som andra "företag" kan köpa in musik ifrån. Detta är en ypperlig möjlighet för mig att "få in foten". Men jag är väldigt ny vad gäller licensing och copyright så jag tänkte höra med proffsen här på studio forum!

Jag har en portfolio. I den presenterar jag min musik, och på samma site säljer jag även min musik för 1$ styck (symbolsumma) genom något som heter Band Camp (paypalsystem, rekommenderas!). Så vill jag ha det. Vill alltså kunna äga mina cues och göra vad jag vill med dem.

Men tillbaka till tråden och detta företag. Detta fick jag i ett mail:

"There's a few different ways we can work with your existing catalog. I could give you an advance for the right to copyright holder and publisher. You would receive 50% of all money I generate from your music. This includes the writers share of PRO money. I could also purchase your catalog if the financial terms were feasible for both sides. How many cues do you have?

Working on new cues would be similar. I offer a 50/50 split or buyouts. Usually composers prefer buyouts and sometimes I do buyout-only projects or 50/50-only projects. You always retain writers share of performance income. Composers that are not from the US almost always do buyouts with me due to USA tax issues. I have to withhold 30% of royalty money to foreign entities."

Så jag behöver någon som kan tyda detta. Min engelska med "buyouts" och andra termer. Kan någon förklara för mig? I could also purchase your catalog, vad menas här, att äganderätten försvinner och han äger mina cues? Kan han mena det, eller är det bar jag som är knasig? Vad betyder Buyout?

Jag är inte intresserad av pengar i första hand, utan mer att få in foten. Jag har nog inget emot 50/50. Det jag är ute efter är att få möjligheter att hamna i intressanta projekt.

Skulle ju kunnat fråga dem direkt, men det känns lite amatörmässigt och långdraget (tar flera dagar innan dem svarar på mail etc)

Lite luddigt inlägg, men hoppas på lite input. Behöver kanske inte handla om just mitt inlägg, men lite om cues/kompositioner/copyright-tips/etc. Jag är nybörjare!

Ni kan ju detta! Tack!!

Redigerat av AdamJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det tar flera dagar att få svar på mail kanske buy-out är ett bra alternativ, bara min känsla.

Du får pengar för dina låtar direkt när du leverar biblioteket.

Välj 50/50 om du tror starkt på dina låtar och ständigt vill bevaka intäkter från denna partner. Men vem vet, ni kanske blir tajta =)

Sedan får du royalties från NCB/STIM.

"You always retain writers share of performance income"

Det andra alternativet är att göra 50/50, vilket innebär att du får 50% av omsättning när han säljer in något av dina alster till ett annat bolag.

Han föredrar att köpa bilblioteket pga skattemässiga skäl i USA då du är bosatt i ett annat land

"Composers that are not from the US almost always do buyouts with me due to USA tax issues".

Vad du ska ta betald för bilblioteket är upp till dig

"I could also purchase your catalog if the financial terms were feasible for both sides"

Hoppas det ger något sådär klarare bild på texten =)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok så buy-out innebär att jag säljer min musik helt enkelt, och för över äganderätten därmed?

Hur ska jag veta vad min musik är värd. Det är ju omöjligt att veta. Undrar hur andra gör...

Antingen gör man bort sig och erbjuder något lågt värde, eller så gör man bort sig genom att sätta ett högt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det andra alternativet är att göra 50/50, vilket innebär att du får 50% av omsättning när han säljer in något av dina alster till ett annat bolag.

Han föredrar att köpa bilblioteket pga skattemässiga skäl i USA då du är bosatt i ett annat land

"Composers that are not from the US almost always do buyouts with me due to USA tax issues".

Min tolkning av detta är tvärtom att de flesta kompositörer föredrar buyout-modellen (som jag skulle översätta med "köpa loss"), pga att USAs skatteregler. Troligen är det så att när det är dags att betala ut ersättning till dig måste det först dras av en massa skatt i USA som du aldrig kommer se röken av, det är precis likadant om en utlänning tjänar pengar i Sverige (been there done that).

Buyout innebär nog att du får betalt direkt, han köper nån typ av rättighet till dina verk och sedan säljer han det hur mycket han vill. Det är ju ett säkrare sätt att få betalt. Den andra varianten innebär väl att du får betalt först om dina produkter verkligen blir sålda, och det vet man ju inte om det kommer inträffa. Å andra sidan är det troligen mer pengar (i betydelsen högre pris per verk) i den modellen, eftersom det är en mycket säkrare "investering" för din partner som inte behöver betala om det inte blir nån försäljning. Priset till slutkund är väl högre än det han är beredd att köpa in dem för (eftersom de ska ha vinst).

Att sätta pris är alltid problematiskt. Ett sätt är att fråga vad de bjuder för dina produktioner. Då får du lägsta nivån i förhandlingen och en bra indikation. Du sätter själv högsta nivån (det du kräver inledningsvis, baserat på deras första bud). Det faktiska priset bör hamna nånstans där emellan.

En sista fundering: att de är beredda att köpa något utan att ha en färdig slutkund innebär ju att de tror på dig. Det kan nog som sagt vara mer värt än själva pengarna, men se det också som en indikation på värdet på dina produktioner.

Lycka till!

EDIT: förtydligande

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Min tolkning av detta är tvärtom att de flesta kompositörer föredrar buyout-modellen (som jag skulle översätta med "köpa loss"), pga att USAs skatteregler.

Hm, jag håller med. Det är kompositören som föredrar buy-out modellen. =) Sorry, gick lite snabbt där. hehe

[edit]

Om jag hade stått i dina skor hade jag svarat någonting i stil med att du tycker att buy-out låter vettigt med följdfrågan vad de har i åtanke att lägga för slant.

Fast jag har själv ett 40-tal låtar hos såna här bibliotek där jag har 50/50 dealen. Den kanske betalar sig i längden, än så länge 0:- ... men det kankse kommer, eller så är jag kass =)

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...