Jump to content
Annons

Dator på livespelningar


jonka589

Recommended Posts

Hej,

Jag har en stationär dator med diverse musikprogram och pluggar. Flera av ljuden och pluggarna är så bra och användbara att jag vill använda dessa live (alltså på scen inför publik i realtid). Det innebär att jag får släpa på mera saker och att tekniken blir lite mera roddig. Har någon erfarenheter av detta? Alltså, hur fungerar det praktiskt att använda datorn som ett instrument live på scen, inklusive transporter i bilar och delar som behöver tas bort och sättas ihop i datorn (skärmar, tangentbord, sladdar...)? Är det en bra idé eller kommer det att misslyckas på sikt? När jag testade det första gången i veckan fungerade det halvbra. Mitt i repet låste sig programmet som jag kör pluggarna i och det blev lite nervöst ett tag. Tror nog att jag kan komma runt det men om någon annan har erfarenheter tar jag gärna emot dessa. Likaså om det är någon skillnad (förutom det uppenbara att man inte behöver släpa på så mycket saker) mellan att använda en stationär dator och en bärbar dator?

Om någon har använt en stationär dator, hur gjorde ni/du då med skärmen? Var stod den och hur?

Mvh

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innan jag uppdaterade min liverigg, hade jag med mig en laptop och körde det genom Cubase SX3.

Det var en hel del tweekande med inställningar, som jag fick hjälp med härifrån forumet, annars skulle det aldrig gått 🥰

Fick ha med ett externt ljudkort, vilket resulterade att jag fick problem med "jordloop". Väldigt vanligt, men kan åtgärdas med di-box, med lyftbar jord.

Det var lite roddigt och jag tycker det är sårbart, men det verkar funka bättre med Mackar. I logic finns det bättre möjligheter att lägga upp patchar för livebruk och de är stabilare!

Jag saknar fortfarande att kunna ha hela Omnispheres underbara ljudbibliotek, men för mig var det en övergångslösning.

Lycka till och meddela gärna hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade min stationära med mig på ett gig förut (för att det skulle spelas in, använde alltså inte datorn som nåt instrument) och det var inte något jag skulle palla släpa på varje gig! Däremot vet jag att farsan kör på midiklaviatur + laptop när han giggar och det funkar riktigt bra. Ganska smidigt i och med att det är samma dator som kör "pausmusiken" sen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...