Jump to content
Annons

TC Electronics Konnekt 8 FW med Windows 7...


Nikke K

Recommended Posts

Hej hej hallå!

Länge sedan jag skrivit här, men känns kul att vara tillbaka! : ) Lite mindre roligare anledning, här är mitt problem;

Jag har en dator med dessa specifikationer:

Moderkort: Gigabyte EP35-DS3P S775 moderkort

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3 ghz

Minne: 4 GB 1600 MHz Corsair XMS 2

Grafik: Radeon HD5850 PCS + 1 gb

Hårddisk (ar): Seagate 320 GB med OS, Seagate 750 GB och Samsung 500GB .

Ljudkort: TC Electronic Konnekt 8

DAW: Cubase 5

Jag kör Windows 7 x64 Utlimate och jag har enorma problem med midi spikes. Har testat att ändra FW-drivern till Legacy men det hjälper inte.. Om jag kör DPC Spike Checker verktyget från TC så får jag spikes upp till 3-4000 us även i felsäkert läge 2 och 3. Jag har de senaste uppdateringarna för Windows.

Vad ska jag göra för att få detta att fungera? FW-chippet på moderkortet är ett Texas Instruments som TC rekommenderar och jag körde min Konnekt 8 i normalläge under XP utan problem.

Mvh Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DPC Spike Checker verktyget från TC så får jag spikes upp till 3-4000 us
Moderkortsproblem. Gigabyte brukar göra bästa moderkorten, i mitt tycke, men i din modell är det nog lite otur.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett googlande gav svar direkt. ☺️

Har du uppgraderat BIOS? De nyare versionerna har tydligen en bugg så kör in en äldre version.

Toms hardware: Audio latency problem with P35-DS3R

GIGABYTE Forum: X38-DQ6 Festplattenzugriff Problem (Spikes)

Med BIOS-version F11:

dpcbiosf11gd6.jpg

Med BIOS-version F4:

dpcbiosf4ua7.jpg

Ladda hem F3-BIOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett googlande gav svar direkt. ☺️

Har du uppgraderat BIOS? De nyare versionerna har tydligen en bugg så kör in en äldre version.

Toms hardware: Audio latency problem with P35-DS3R

GIGABYTE Forum: X38-DQ6 Festplattenzugriff Problem (Spikes)

Med BIOS-version F11:

dpcbiosf11gd6.jpg

Med BIOS-version F4:

dpcbiosf4ua7.jpg

Ladda hem F3-BIOS.

Enormt tack för hjälpen, men det har inte gett så mkt resultat. Har massiva drop-outs nu...Uppdaterade till F3, och testade öven med de två ridigare versionerna. Det är så konstigt det här eftersom det funkade skitbra med windows xp förut. Ska ominstallera windows 7 och se om det blir någon skillnad.

Redigerat av Nikke K
Link to comment
Dela på andra sajter

Se också till att köra in senaste programvaran för ditt kort, då det även är fixat buggar i den ang. latencies!

VERSION 2.5.0 REVISION 6895

New PC Driver: Version 3.5.3

Support Windows XP/Vista/7, 32 and 64 bit

New driver for PC (3.5.3 replaces 3.5.0):

- A rare BSOD could occur when receiving MIDI input data

- The driver could exhibit audio dropouts and large spikes of CPU usage on some Windows 7 systems

- On Windows 7, the "Safe Mode Level 1 - 3" Operation Modes are now better at allowing the driver to

operate on a system with a high DPC latency (at the expense of additional audio latency). The minimum

ASIO buffer size has increased when using one of the Safe Modes on Windows 7

- The Control Panel's System tab now reports more details about the system configuration and an OHCI

chipset's capabilities

- A BSOD could occur when changing WDM settings with certain WDM channel mapping configurations.

- A workaround has been added to avoid an intermittent BSOD that could occur in Microsoft's new 1394

OHCI bus driver on Windows 7 64-bit systems with a quad-core processor

- A BSOD could occur because of an error in the driver's WDM channel mapping logic.

- A BSOD could occur when attempting to view the WDM Microphone's properties

- The driver's clock synchronization logic has been improved

Link to comment
Dela på andra sajter

Se också till att köra in senaste programvaran för ditt kort, då det även är fixat buggar i den ang. latencies!

VERSION 2.5.0 REVISION 6895

New PC Driver: Version 3.5.3

Support Windows XP/Vista/7, 32 and 64 bit

New driver for PC (3.5.3 replaces 3.5.0):

- A rare BSOD could occur when receiving MIDI input data

- The driver could exhibit audio dropouts and large spikes of CPU usage on some Windows 7 systems

- On Windows 7, the "Safe Mode Level 1 - 3" Operation Modes are now better at allowing the driver to

operate on a system with a high DPC latency (at the expense of additional audio latency). The minimum

ASIO buffer size has increased when using one of the Safe Modes on Windows 7

- The Control Panel's System tab now reports more details about the system configuration and an OHCI

chipset's capabilities

- A BSOD could occur when changing WDM settings with certain WDM channel mapping configurations.

- A workaround has been added to avoid an intermittent BSOD that could occur in Microsoft's new 1394

OHCI bus driver on Windows 7 64-bit systems with a quad-core processor

- A BSOD could occur because of an error in the driver's WDM channel mapping logic.

- A BSOD could occur when attempting to view the WDM Microphone's properties

- The driver's clock synchronization logic has been improved

Nu har jag installerat om en fräsch installation av Windows 7 Ultimate x64, installerat alla senaste uppdateringar för mitt ljudkort, installerat chipsetdrivisar, ändrat FW-driver till Legacy men inget verkar hjälpa mig. Har kört två analysprogram, LatencyMon och DPC Latency Checker V 1.2.0. och såklart TC Electronics DPC Checker Tool. Har haft ljudkortet i "Safe Mode 3" vid dessa tester. Är det någon som vet vad det kan vara för fel genom dessa bilder?

post-1001-0-14250300-1290621523_thumb.jpg

post-1001-0-33454500-1290621534_thumb.jpg

post-1001-0-62808600-1290621542_thumb.jpg

post-1001-0-13523200-1290621551_thumb.jpg

Redigerat av Nikke K
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...