Jump to content
Annons

Köp av ljudkort


Naargrimh

Recommended Posts

Hallå. Efter en lång tids läsande så bestämde jag mig äntligen för att göra ett konto här.

Har en liten "hemmastudio" i replokalen som jag håller på att bygga upp.

Tänkte köpa ett nytt ljudkort till det nu och behöver lite tips och förslag.

Eftersom denna studio bara är på hobbynivå så vill jag inte lägga ut allt för mycket pengar på ett ljudkort.

Har tittat en del på detta: http://www.thomann.de/se/m-audio_delta_1010lt.htm

Tanken är då att köra in allt genom mixern (Fostex 454) ( http://img.2dehands.be/f/normal/31078893_1-tascam-38-fostex-454-mengtafel.jpg ) och sen vidare in i ljudkortet i separata kanaler.

Låter detta som en bra idé eller hur hade ni gjort?

Jag behöver minst 8 kanaler in när jag ska spela in trummor.

Använder mig av en PC och Cubase 5 när jag spelar in.

Tacksam för tips, förslag osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte vad du kör för operativsystem men drivrutinerna till 64-bitars Windows 7 är riktigt dåliga. Annars är 1010lt ett riktigt bra budgetkort. Du får mycket för pengarna.

Egentligen behöver du inte mixern. Du kan lika gärna köra in alla ingångarna direkt i ljudkortet och sedan mixa direkt i cubase. Ljudkortet har även en egen mixerdel om man vill använda den istället. Men det kan ju vara trevligt att använda mixern ändå så du får nästan prova de olika alternativen och se vad som passar dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är 1010lt ett riktigt bra budgetkort. Du får mycket för pengarna.

Egentligen behöver du inte mixern. Du kan lika gärna köra in alla ingångarna direkt i ljudkortet och sedan mixa direkt i cubase.

1010LT har bar två preamps (och kanske inte den roligaste kvalitén heller) så mixer eller preamp är nog ett måste om man ska spela in ett band.

Skulle rekommendera ett beggat Delta 1010 (inte LT) som fortfarande är ett mycket bra ljudkort samt en mixer eller en 8 kanalig preamp.

OP: Det finns en uppsjö med trådar med liknande frågor och funderingar, värt att rota lite i forumet efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom snabba svaren.

Jag änvänder Win XP på studiodatorn.

Sitter en Dualcore processor kommer ej ihåg ghz. 3 gig ram och 200 gigs hdd.

En mixer eller preamp behöver jag ju. Får köra på min mixer så länge.

Jag faktiskt tittat en del på Delta 1010 (inte LT) med och är riktigt sugen men det är lite för dyrt för mig.

Får jag tag på en begagnad runt samma pris som LT:n så tror jag faktiskt att jag slår till direkt.

Så alla sladdar till det med. Blir ni aldrig tokiga på alla sladdar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...