niwa Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Vad bör man ha för typ av ljudkort - högtalare/monitorer till datorn? Har idag ett Presonus Audiobox USB Interface/ljudkort med ett par Event Alp5 monitorer som levererar ljudet från min Yamaha PSR-S 550b. För det mesta använder jag ljudkortets instrument ingång för att spela upp keyboardens egna ljud. Problemet är bara att jag tycker ljudet är så fruktansvärt "platt" i jämförelse med keyboardens egna integrerade högtalare. Även när jag kör vst-instrument så låter det ganska oimponerande men eftersom jag saknar referens till dessa så vet jag inte om det beror på att kvaliten på dessa pluggar är dålig?? Spelar jag upp "riktig" =) musik i monitorerna så tycker jag det låter hyfsat bra. Behöver jag ha en eq att köra genom först eller? Passar ett par vanliga dator högtalare mitt behov bättre? Är i bytar tankar vad det gäller keyboard...men eftersom de jag är sugen på att köpa saknar egna högtalare. Känns det ju inte så kul att köpa en motif eller fantom G och få den här output:en.
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det är inte så att du råker ha kopplat dijn keyboard så att den är i mono när du spelar upp i Event högtalarna? Sedan måste du ställa nivåerna rätt så att spelar lika starkt mellan ditt keybaord och dina Event om du skall göra en jämförelse. Starkare låter i våra öron alltid bättre.
Burundi (oregistrerad) Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Meningen med monitorer är ju att de ska vara avslöjande medan din keyboards högtalare antagligen är konstruerad för att ge ett smickrande "bra" ljud. Sen kanske akustiken i ditt rum inte är den bästa, har du provat att placera & vinkla monitorerna lite annorlunda än de står nu?
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Bra monitorer låter ju bra. Monitorerna återger faktiskt vad som finns på tape (för att ta ett gammalt uttryck) och inget annat. Akustik spelar roll och att man placerat högtalarna korrekt. Tumregel är att du skall sitta som i en liksidig triangel du och dina högtalare, i spetsen av triangeln. Och dessutom bör du tex ha öronen där diskant och bashögtalaren möts, alternativr vinkla upp och ned högtalaren för att få till detta. Jag gillar inte vinklade högtalare eftersom det minskar "sweetspotten", men det är ju personligt och framför allt platsberoende.
niwa Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Postat 28 oktober 2010 Det är inte så att du råker ha kopplat dijn keyboard så att den är i mono när du spelar upp i Event högtalarna? Sedan måste du ställa nivåerna rätt så att spelar lika starkt mellan ditt keybaord och dina Event om du skall göra en jämförelse. Starkare låter i våra öron alltid bättre. Det är möjligt att det är mono....ljudet saknar all form av dynamik och rymd. Använder keyboardens phono/output utgång, och går in i ljudkortets inst/mic ingång med hjälp av en tele-tele (typ "gitarr" kabel). Du får ursäkta min okunskap i ämnet...men går det att göra på fler sätt? Keyboarden är bara utrustad med denna utgång förutom USB. Keyboarden har några olika preset eq:s för utgången men ingen gör utsignalen bättre.
Demonproducenten Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det är möjligt att det är mono....ljudet saknar all form av dynamik och rymd. Använder keyboardens phono/output utgång, och går in i ljudkortets inst/mic ingång med hjälp av en tele-tele (typ "gitarr" kabel). Du får ursäkta min okunskap i ämnet...men går det att göra på fler sätt? Keyboarden är bara utrustad med denna utgång förutom USB. Keyboarden har några olika preset eq:s för utgången men ingen gör utsignalen bättre. det är inte en phones utgång möjligen? den är isf en stereoutgång å då behöver du en stereotele att stoppa in den stoppar du sen in i TVÅ line-ingångar på ditt ljudkort en för höger, en för vänster 1
niwa Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Postat 28 oktober 2010 det är inte en phones utgång möjligen? den är isf en stereoutgång å då behöver du en stereotele att stoppa in den stoppar du sen in i TVÅ line-ingångar på ditt ljudkort en för höger, en för vänster Japp det är phones/output utgång som jag använder. Om jag har förstått det här rätt skall jag ha en stereopropp i keyboarden, som sedan fördelar sig till två (V+H) och går in via ljudkortets båda instrument ingångar. Fick dock med den kabel jag använder idag då jag köpte ljudkortet hos musikbörsen.
Robert Smedberg Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det är möjligt att det är mono....ljudet saknar all form av dynamik och rymd. Använder keyboardens phono/output utgång, och går in i ljudkortets inst/mic ingång med hjälp av en tele-tele (typ "gitarr" kabel). Du får ursäkta min okunskap i ämnet...men går det att göra på fler sätt? Keyboarden är bara utrustad med denna utgång förutom USB. Keyboarden har några olika preset eq:s för utgången men ingen gör utsignalen bättre. Det är som DP säger. Line out delas med Phones-utgången. Det du behöver är en stereoplugg i den änden och två mono i andra änden. (till varsin linje-ingång på ljudkortet)
Demonproducenten Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Japp det är phones/output utgång som jag använder. Om jag har förstått det här rätt skall jag ha en stereopropp i keyboarden, som sedan fördelar sig till två (V+H) och går in via ljudkortets båda instrument ingångar. japp du har hajat kablarna det verkar ju som ditt ljudkort inte har separata line ingångar så då får du sätta dom i 1+2 ja 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.