Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Har har en studiodator sedan ett år tbax som enbart används till musikprojekt. Är inte ens uppkopplad till internet på den. Och sedan jag skaffade den så har jag kört på lägsta buffer sizen som är 64 på mitt audiophile 2496 ljudkort. Nu har jag gjort en lått med många kanaler och enormt mycket pluggar osv så jag höjde buffer sizen för det började knastra lite, då blev ljudet skitgrötigt! det drunknade i bas. Jag fattade inte vad som var problemet först och trodde jag hade någon skum inställning eller effekt på först. Men när jag sänkte buffer till lägsta nivå igen blev ljudet "normalt iden. What´s upp with that? Har aldrig reflekterat över det förut! har hört i alla tider att man skall köra lågt tal när man spelar in och högt när man mixar. Men det här funkar ju inte. Ska det vara så?

😠🤪 :wacko:

Annons
Postat

Vilket Cubase använder du? Cubase och Cubase Studio har full delaykompensation sedan några generationer tillbaka (tror det kom med SX2). Men om en plugg rapporterar fel latency till värdprogrammet kan et bli olika resultat beroende på buffer size.

Postat

Jag kör med sx3. Kör på delay compensation när jag lirar digitaltrummor då den sänker latencyn till nästan noll. Men den dödar ju vissa effekter så ljudet brukar bli annorlunda. Har den aldrig intryckt när jag kör något annat än midi. Den fryser ju även effekter som skapar latnency.

Hur ska jag göra?

Postat

Ja, jag har heller inte hört om det problemet förr. Jag skall testa mixa med lägsta. Just nu är det nog inget problem. Men jag laddar upp en snutt om det inte funkar. Ljudet blir mer bas-grötigt helt enkelt. Mer distinkt ljud på lägsta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.