Jump to content
Annons

hjälp jag fattar ingenting!!


messiah

Recommended Posts

Tja!!

Nu behör jag jag lite hjälp!! 🙁 det är då såhär att jag tänkte börja och prodda musik i cubase!! innan så har jag köra i FL vilket har funkat men tyvärr så är ju

det programmet ganska så begränsad när det gäller en hel del grejer!!

😄

Nu så har jag bestämt mig för att börja med cubase ??

Jag har nu införskaffat programmet men fattar absolut nada!!!

hur ska man börja??

Är det verkligen ett jättemåste o läsa igenom manualen??

den är ju typ hur tråkig som helst!!

hur gjorde ni andra ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Pulse. (oregistrerad)

Tjena Messiah!

Själv kör jag med Logic, funkar jätte bra tycker jag har testat lite Cubase, Nuendo och Sonar har även kört en del i ProTools men jag fastnade för logic audio. När jag började så kunde jag inte alls mycke kände till en del men inget märkvärdig kan inte säga att jag är något proffs på de en fast man hollt på ett tag. Men man klickar runt o lär sig med tiden, har haft stor hjälp av internet. När de är något du inte riktigt vet hur man ska få till så är det bara att söka på nätet de mesta finns där. Gillar inte alls manualer föredrar att testa mig fram, men ibland behövs dock manualen. Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vill du jobba? Ska du spela in externa instrument och MIDI, eller kör du bara samplebaserat? I så fall kanske Samplitude (test i Studio 2/03) är din grej.

Men okej, har du skaffat Cubase så förslår jag att du - hur tråkigt det än kan kännas - kollar in manualen. Det finns en del tutorials om jag inte minns fel. Det kan ju vara en bra början. Själv gjorde jag helt fel. Jag började bara köra i tron att jag skulle lära mig själv. Det funkade iofs, men med tiden märkte jag att saker och ting kunde göras betydligt smartare, vilket jag hade förstått direkt om jag hade tagit mig tid med manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrick L (oregistrerad)

Du kan ju börja med att läsa den där how to get started delen först så du kan komma igång. Sen är det bara o köra. Var inte rädd för att prova ... ingenting farligt kan hända (om du inte lyckas deletea alla dina filer eller nåt). Så prova på och klicka dig runt så du känner dig hemma. Fasstnar du helt i något så posta bara en fråga här på forumet så får du nog hjälp med det.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!!

Nu behör jag jag lite hjälp!! 😄 det är då såhär att jag tänkte börja och prodda musik i cubase!! innan så har jag köra i FL vilket har funkat men tyvärr så är ju

det programmet ganska så begränsad när det gäller en hel del grejer!!

😛

Nu så har jag bestämt mig för att börja med cubase ??

Jag har nu införskaffat programmet men fattar absolut nada!!!

hur ska man börja??

Är det verkligen ett jättemåste o läsa igenom manualen??

den är ju typ hur tråkig som helst!!

hur gjorde ni andra ???

Jag rekommenderar dig verkligen att läsa Getting started manualen. Särskilt då programmet är nytt och främmande för dig.

Ha den på skrivbordet bredvid dig så behöver du bara slå upp den när du behöver.

När man skall lära sig att köra bil så sätter mig sig inte bara bilen och börjar köra.

När jag började med att använda Cubase 1999 tyckte jag var trögt i början innan jag såg vilken resurs manualen var. Jag körde fast med mesta från att bara använt trackers.

Behöver du hjälp så finns det faktiskt möjlighet att ta hjälp oss på MI7. Det ingår när man köper programmet att man kan få support. Men glöm då inte registrera ditt program innan.

Lycka till och God jul

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Leka loss hej vilt och verkligen bara leka med alla parametrar...köra en massa pluggar i alla tänkbara konfigurationer.. spela in audio med realtidsuppritning av vågformen...bara det är ju en höjdare 😉

Skapa först en setup som passar ditt sätt att jobba..skapa sedan en Template av detta så slipper du göra om allting från början varje gång... vilket sänker tempot och humöret i längden, när du väl har den där idén i huvet som måste ut..FORT!!!!

Sen har jag lagt över pdf-filerna från installationsskivan till HD'n och sedan länkat till dom från skrivbordet, på så sätt hittar man snabbt det man funderar över.

men programmet har ju en del lustigheter för sig fortfarande som steinbergarna kanske får rätsida på i slutet av denna månad..

Ciao

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

...innan så har jag köra i FL vilket har funkat men tyvärr så är ju

det programmet ganska så begränsad när det gäller en hel del grejer!!...

Jaha? Så du menar att de inte går att göra välproducerad musik i FL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker förståss att det ofta låter lite rörigt o odetaljerat i FL, men man kan säkert göra vad som helst med det - men frågan är om det inte är mer tidskrävande för att tweaka det i oändlighet tills dess att man uppnår samma kvalité på ljudet som man kan få med mer avancerade program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker förståss att det ofta låter lite rörigt o odetaljerat i FL, men man kan säkert göra vad som helst med det - men frågan är om det inte är mer tidskrävande för att tweaka det i oändlighet tills dess att man uppnår samma kvalité på ljudet som man kan få med mer avancerade program.

Aa... och en ferrari kan bli mycke renare än en volvo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag menar bara att jag har fått intrycket av att ljudet ofta inte är så bra som det kan vara om man producerar det i FL. Parallelt med detta anser jag dock att det viktigaste är produktionen, med andra ord att programmet man använder funkar för en. Det funkar för dig och tiotusentals andra - och det är ju bara att gratulera. För mej funkar andra program, konstigare än så är det inte :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

det spelar egentligen ingen som helst roll vad man använder för musik program, du kan få pecis allt låta bra det beror bara på hur mkt energi du lägger ner i dina låtar.....

FruityLoops är ett förjävla bra program! Och så är det..

Fruityloops har inga som helst begränsningar vad jag tycker, du har till gång till VST,, Reason där emot, har begränsningar, som inte tillåter VST stöd, det är vad jag kallar en begränsning..

Så visst kan du få en låt som du gjort i FruityLoops låta lika bra, som en låt du gjort i Cubase...Det är bara fråga om smak vilket program det är som passar dig bäst själv 🙂

Som det här med bilarna tex.....

Visst, du kommer snabbare fram om du åker en ferrari...men du kommer även fram till samma ställe med volvon, bara att det tar lite längre tid 😉

Och sen å andra sidan, folk kanske inte behöver en ferrari för att köra bra heller 😉

Finns vissa som kan hantera en volvo bättre än vad personer hanterar en ferrari 😛

tänk lite på det 😄

Tack för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

det spelar egentligen ingen som helst roll vad man använder för musik program, du kan få pecis allt låta bra det beror bara på hur mkt energi du lägger ner i dina låtar.....

FruityLoops är ett förjävla bra program! Och så är det..

Fruityloops har inga som helst begränsningar vad jag tycker, du har till gång till VST,, Reason där emot, har begränsningar, som inte tillåter VST stöd, det är vad jag kallar en begränsning..

Så visst kan du få en låt som du gjort i FruityLoops låta lika bra, som en låt du gjort i Cubase...Det är bara fråga om smak vilket program det är som passar dig bäst själv 🙂

Som det här med bilarna tex.....

Visst, du kommer snabbare fram om du åker en ferrari...men du kommer även fram till samma ställe med volvon, bara att det tar lite längre tid 😉

Och sen å andra sidan, folk kanske inte behöver en ferrari för att köra bra heller 😉

Finns vissa som kan hantera en volvo bättre än vad personer hanterar en ferrari 😛

tänk lite på det 😄

Tack för mig!

Fast vem fan vill ha en volvo när bilen bredvid är en ferrari?

klart att bilhandlaren tar ferrarin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan är det ju en enormt prisskillnad me 🙂

Om man inte snor ferrarin förstås och kommer undan med det 😉

Jaja du förstår vad jag menar 😉

Ja... men ja menar att om man ska sälja en volvo eller en ferrari till bilhandlaren.. för samma pris... vilken tror du dom tar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart folket väljer ferarrin,, utan tvekan..

Men nu är det ju tyvärr inte så att man kan köpa ferarrin och volvon för samma pris, då skulle varenda person äga en ferarri....

Och så är det inte....

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh... nu blev detta jävligt krånligt... e helt snurrig nu... men va ja försöker säga e att skivbolagen signar bara väl-proddade låtar! O så sa nån att... eller att ja sa... eller..? Ähh vafan.. skit samma... e trött,

Link to comment
Dela på andra sajter

innan så har jag köra i FL vilket har funkat men tyvärr så är ju det programmet ganska så begränsad när det gäller en hel del grejer!!

Vad är det för begränsningar i FL som hindrar dig att göra det du vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

innan så har jag köra i FL vilket har funkat men tyvärr så är ju det programmet ganska så begränsad när det gäller en hel del grejer!!

Vad är det för begränsningar i FL som hindrar dig att göra det du vill?

Cubase 2 SX är ju mycke dyrare.. därför har de färre begränsningar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag förståd att du inte var fullt allvarlig 😉

Men vad har Cubase SX 2 för begränsningar egentligen? Aldrig tänkt på det, och inte jobbat med det så länge så jag vet inte... Vet du?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag förståd att du inte var fullt allvarlig 😉

Men vad har Cubase SX 2 för begränsningar egentligen? Aldrig tänkt på det, och inte jobbat med det så länge så jag vet inte... Vet du?

arbetar inte me de... men FL har nåt som inte cubase har.. tror ja iaf... 'Strum' ändra velocity på stråkar o piano så att det ska låta naturligt...

EDIT: Begränsningen med SX 2 är att de e dyrt..

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

mitt största problem själv när jag började med cubase sx var att jag inte fattade hur man fick igång syntharna som jag vill men sen lärde jag mig...

öppna fönsteret för vst instruments(F11)<skapa ett midispår<anslut midispåret i inspectorn till instrumentet du valt(inspectorn e det där stora info fönstret till vänster)<sen öppnar du antingen drumeditor eller key editor när du högerklickar på midispåret(under fliken midi),

sen finns det ju en massa andra funktioner som e roliga men det där e grunden... vad jag har förstått iallafall, sen kan man ju jobba med audio på en massa konstiga sätt.

hoppas du kommer igång ordentligt

ronny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Sauron (oregistrerad)
mitt största problem själv när jag började med cubase sx var att jag inte fattade hur man fick igång syntharna som jag vill men sen lärde jag mig...

öppna fönsteret för vst instruments(F11)<skapa ett midispår<anslut midispåret i inspectorn till instrumentet du valt(inspectorn e det där stora info fönstret till vänster)<sen öppnar du antingen drumeditor eller key editor när du högerklickar på midispåret(under fliken midi),

sen finns det ju en massa andra funktioner som e roliga men det där e grunden... vad jag har förstått iallafall, sen kan man ju jobba med audio på en massa konstiga sätt.

hoppas du kommer igång ordentligt

ronny

Precis på den nivån befinner jag mig just nu. Vad är då enklast att köra om man är en newbie som jag, om valet står mellan Reason och Cubase???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...