Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej

sitter med en mix i cubase 5.5 som belastar datorn enormt. belastningen ligger på c:a 95% och det sprakar därför en del men det går ändå stabilt att spela upp låten.

MEN om jag sololyssnar på ett spår eller en gruppkanal, eller sololyssnar med högtalarikonen på ett spår så att det inte passerar några pluggar så tar det hus i helvete och det sprakar och hackar så mkt att det inte går att lyssna på men efter det går den fulla mixen ändå att spela upp (nästan) problemfritt.

varför är det så? tycker det borde var tvärtom 🙂

tack

Annons
Postat

Tjenare!

Allt har nog såklart ett samband, om du har en cpukraft på 95% så är det inte rätt dator för projektet från första början 🙂

Jag hade liknande problem förr med in förra studioburk, men nu köpte jag en ny FROST burk, och alla problem löses rätt snabbt med bara att byta burk.

Jag har aldrig nått över 45-50% cpukraft i nya burken, drygt 100 spår är väl den största mix jag gjort hittils i den nya burken, då använder jag dock också UAD pluggar rätt mycket, men ändå!

Du bör nog byta burk som sagt, om du har 95% cpu.

Problemet i fortsättningen kommer bli att du VÄLJER pluggar som drar mindre cpu, och därav kommer du även få slå av på kvaliteten på varje projekt pga cpun! inget bra! 🙂

Mvh

Marcus

Postat (redigerat)

tack Trancer!

du berör dock ett annat problem och jag har hittills inte alls varit CPU-ekonomisk....när jag uppgraderade dator sist fick jag ett väldigt "headroom" i datorkraft jämfört med innan men som ngn slags naturlag tycks jag alltid kunna lasta på så mkt att burken efter ett tag går på knäna. det finns dock mkt jag kan göra åt det om jag börjar hushålla med kraft. det blir bara lite lätt omständigare. visst skulle det vara skönt med ny datorkraft men jag har dessvärre inte råd.

min undring nu rör snarare hur programmet är uppbyggt och orsakar i de flesta fall inget större praktiskt problem (fast just nu precis i slutskedet av en mix när jag behövde sololyssna blev det besvärligt) och jag vill oxå bara kunna utesluta att det inte är ngn inställning i cubase som orsakar den högre belastningen vid sololyssning.

Redigerat av suprapappa
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

min undring nu rör snarare hur programmet är uppbyggt och orsakar i de flesta fall inget större praktiskt problem (fast just nu precis i slutskedet av en mix när jag behövde sololyssna blev det besvärligt) och jag vill oxå bara kunna utesluta att det inte är ngn inställning i cubase som orsakar den högre belastningen vid sololyssning.

Tänk på att när du sololyssnar så belastar du datorn ytterligare med fler instruktioner eftersom alla processer som inspelningen/mixen består av är ju fortfarande igång, alla musikprogram har inbyggd prioritering som gör att det viktigaste processerna får mest processortid/kraft, sololyssning är oftast inte prioriterad över själva utmixen...

Redigerat av Glaskatten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.