morbido Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Hej. Jag har ett problem. Jag får basen att slå över på vissa gitarrpartier. Detta är klassiskt. Jag spelar tyng metal/HC och håller på att försöka göra gitarrerna så feta som möjligt. Men lägger man på 4 guruor så slår ju alltid basen över lite då och då när dom synkar ihop på tuggen tex. Min önskan är att bibehålla tyngden och fläsket i soundet fast köra en kompressor som hugger bara när basen slår över. Vet att tex studio fredman brukar ha en sådan på gitarrerna. Min fråga: Är det någon som har tipps på en bra effekt och hur jag ställer in den så den bara hugger när basen slår över?
hegobald Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Hade du tänkt hårdvara eller tänker du mixa i datorn och menar en plug. Vad spelar du in och mixar med för nåt?
Anders F Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 (redigerat) Om du menar att mixa i datorn och just få ner "förstärkningen av basfrekvenser" som gärna kan slå över ibland lite vid dämpningar så kan jag rekommendera wavearts multidynamics. Grymt lättförstålig och gör det den ska 🙂 Sedan kan det vara så att du inte har optimala inställningar på stärkaren, stående vågor i rummet som micken snappar upp, felaktig mickplacering osv. MVH Anders Redigerat 7 september 2010 av Gizmozis
morbido Postat 7 september 2010 Trådstartare Postat 7 september 2010 Tack jag ska genast kolla pluggen 🙂 Jag spelar in alla instrument i datorn direkt. Kör digitaltrummor med midi och sen gitarren in vid en line 6 pod xt. Så jag kör inte med mickar längre 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.