Jump to content
Annons

Format för Plugins Synthar


SERG

Recommended Posts

Hej!

Har precis börjat använda Logic och skulle behöva hjälp med "vilka" synthar/plugins som funkar för Logic. Har varit inne på http://www.loopmasters.com/ och hittat en del synthar/plugins som jag skulle vilja köpa men jag vet inte vilka som funkar för Logic (förutom AppleLoops). Jag vill inte ha WAW ljud utan midi-ljud så att jag själv kan "spela" ljuden på midi-synthen. Har hört att formatet VST funkar både på Logic och ProTools.

Tack på förhand!

Mvh

SERGA

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apple kör med formatet AU då VST är ett format som används av Windows och Linux, dock kan man köra VST-pluggar med Apple men inte utan att konvertera. I fall du vill använda en VST-plugg måste du hitta ett program som kan konvertera till AU.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Serga,

Om jag inte misstar mig så säljer Loopmasters inga plugins utan rena Ljudbibliotek. Du måste alltså köpa biblioteket i ett format som du har stöd för.

EXS 24 heter Logics sampler,

Du kan även spela upp REX2 loopar (som alltså är uppstyckade loopar med MIDI information, så du kan ändra både tempo och slagen i loopen)

Du kan även använda Soundfonts i EXS24:an men det är inte så vanligt.

Vill du t ex kunna köra ett bibliotek i Kontakt-formatet, så måste du ha Native Instruments sampler Kontakt osv.

Du kan alltid spela upp alla Wav filer och Apple loops men är det t ex trumljuds samplingar eller instrumentljud så har du inga presets (alltså mappade ljudbanker) utan ljuden ligger bara "löst" o du måste bygga egna presets

Är det rena synth-plugins du är ute efter så är det AU (Audio Units) som är Logics format, vill du använda VST pluggar i logic behöver du en VST-Wrapper som "översätter" VST till AU.

Hoppas du blev lite klokare av mitt försök att klargöra läget ;-))

ps

Klicka på Formats högst upp i menyn på Loopmasters hemsida så kan du läsa mer om varje format

Hälsn

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...