Jump to content
Annons

Vilket Program ska jag använda nu?


Prillmaster

Recommended Posts

Tjena, NU har jag använt mig av FL studio i över 2 år...Jag vill ta mitt musikskapande till en bättre nivå och lära mig mer om allt=)

Men jag funderar mycket på ifall jag ska byta program till Pro tools...Känns ibland som att fruity loops är ett "nybörjarprogram" Någon som vet vilka fördelar jag har med pro tools?

tacksam för svar(:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förutom att du kanske blir mer kompatibel med andra vid eventuella samarbeten, så finns det troligen egentligen inga egentliga fördelar - speciellt inte när du nu har blivit ordentligt insatt i hur ditt nuvarande program fungerar...

Byt inte bara för att byta till något som påstås vara mer "professionelt" - utan byt om du känner att ditt nuvarande program begränsar dig och inte låter dig göra det du behöver kunna göra. Ljudkvaliteten i programmen är det säkert ingen skillnad på, men om du byter så kan det bli ganska jobbigt i början, eftersom det är en annan arbetsmiljö än den du är van vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tyckte också att FL var ett "nybörjarprogram", mycket pga. andras åsikter om det också. Gick över ett tag till Reason.

Efter många låtar producerade i Reason har jag dock numera på sätt och vis gått över till FL igen. Detta eftersom jag helt enkelt får fram den musik jag vill ha bättre i FL än i Reason.

Så fundera lite på detta du. Vad är det du egentligen saknar i FL Studio? Vad är det du inte kan uppnå där som du kan i andra program? Egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som jag och använd Live, Logic, Reason, Record i alla produktioner du gör beroende på vad du ska göra. Vissa saker fungerar bäst i en viss arbetsmiljö och den logiken har jag byggt mitt producerande på, genom att använda mig utav de arbetsmiljöer som fungerar bäst beroende på situation och "smak och tycke"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det skulle kännas stressande att jobba med olika låtar i olika program. Jag tycker det är bättre att lära sig ett program bra och sedan göra all produktion i det - förutom när det handlar om Mastering - för då trivs jag bättre med att byta arbetsmiljö, så att man inte fastnar i mixning i det oändliga och aldrig blir klar...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker faktiskt att iden med att köra flera mjukvaror inte är dum alls. Ett program löser inte allt. Och dom vanliga funktionerna är ju ofta likadana i de olika dawsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Du har ju redan fått en mängd bra tankar och råd.

Personligen har jag gjort en ganska så lång resa från att ha startat med trackerprogram på Amiga en gång ibörjan på -90 talet. Jag har testat på både Reason och Cubase och suttit med dessa rätt så länge innan jag valde att köra FL Studio istället för ca 2 år sedan. Anledningen var mycket enkel. Jag fick sällan gjort något färdigt i vare sig Reason eller Cubase, men i FL Studio lossnade allt för mig. Den känslan var skön efter flera år av "bakbundna" händer.

Då kan man ju undra hur jag kan svära i kyrkan genom att klanka ned på Cubase som ändå måste ses som ett väldigt avancerat musikprogram. Ja, det har väl att göra med att just den miljön med de funktionerna och upplägget helt enkelt inte passade mig i längden. Jag tror fortfarande att t ex Cubase har en hel del mer att erbjuda än FL Studio rent funktionellt just nu men för mig spelar det ingen roll för det jag använde mig av funkade bättre i FL Studio enligt mitt tycke.

Jag är med på resonemanget att man inte bör ge upp en applikation "bara för att", men känner man att man är "låst" eller känner sig begränsad på annat sätt så tycker jag att man skall våga testa. Tiden man lägger ned i ett program är inte helt och hållet bortkastad, och tycker man att ett annat program känns bättre så är ju den tiden man väljer att lägga ned på det och utforska väldigt bra och välinvesterad tid ändå för att komma fram till något bra beslut eller ny kunskap om vilken miljö man strävar efter. Det beror lite på vad fokus är.

Det viktigaste för mig var att få lite flow i arbetsflödet med mitt proddande och då i en miljö med lagom mycket saker att sätta sig in i för att få färdigt något. Jag var inte så mycket för att pilla runt utan ville ha något pang-på-verktyg så jag snabbt kunde få igång något. Jag tycker ju FL Studio är outstandig på det sättet, men som sagt, smaken är som baken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...