Jump to content
Annons

Förlägga en låt


Mr Keys

Recommended Posts

Om man skrivit en låt, som ska vara med på en artists skiva, behöver den vara förlagd någonstans då?

Vi skriver låten, och den släpps av ett större skivbolag på en av deras artisters album. Allt sådant är färdigt, och den är färdiginspelad osv....

Behöver låten vara förlagd då?

Vad händer om jag själv stimmar låten, som upphovsman, och plattan släpps och allt sådan, men låten i sig inte är förlagd på något förlag!?

1: Vad händer med "förlagets" del av kakan?

2: Är det vi upphovsmän som äger alla rättigheter till verket då?

Någon som har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man skrivit en låt, som ska vara med på en artists skiva, behöver den vara förlagd någonstans då?

Vi skriver låten, och den släpps av ett större skivbolag på en av deras artisters album. Allt sådant är färdigt, och den är färdiginspelad osv....

Behöver låten vara förlagd då?

Vad händer om jag själv stimmar låten, som upphovsman, och plattan släpps och allt sådan, men låten i sig inte är förlagd på något förlag!?

1: Vad händer med "förlagets" del av kakan?

2: Är det vi upphovsmän som äger alla rättigheter till verket då?

Någon som har koll?

Det kan vara praktiskt att ha hjälp av ett förlag om skivan säljs utomlands.

Svårt att bevaka sina rättigheter där.

Om du inte har förlagskontrakt på låten är det du som får alla stålar och alla rättigheter är dina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Om man skrivit en låt, som ska vara med på en artists skiva, behöver den vara förlagd någonstans då?

Vi skriver låten, och den släpps av ett större skivbolag på en av deras artisters album. Allt sådant är färdigt, och den är färdiginspelad osv....

Behöver låten vara förlagd då?

Vad händer om jag själv stimmar låten, som upphovsman, och plattan släpps och allt sådan, men låten i sig inte är förlagd på något förlag!?

1: Vad händer med "förlagets" del av kakan?

2: Är det vi upphovsmän som äger alla rättigheter till verket då?

Någon som har koll?

1. Förlaget registreras i STIM-registreringen. Förlaget får alltså pengar av STIM precis som upphovsmännen. Vad dom gör med sina pengar, är ju lite upp till dom själva :rolleyes:

2. Om låten är STIMad men inte förlagd så har upphovsmännen rättigheterna till låten.

Men som sagt, om det är tänkt att låten skall släppas utomlands, så är det i princip helt nödvändig att ha ett förlag får att få sina pengar insamlade. Vad som händer annars är att du som upphovsman blir "copyright controlled". Du äger rättigheterna, men ingen cashar in dina pengar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Förlaget registreras i STIM-registreringen. Förlaget får alltså pengar av STIM precis som upphovsmännen. Vad dom gör med sina pengar, är ju lite upp till dom själva :rolleyes:

NÄ!!!! Jag KRÄVER att få veta vad förlaget gör med sina pengar!!!! 😄

Jag förstår ju också att om låten är förlagd ska jag fullständigt skita i vad förlaget gör med sina pengar. Men nu gällde det ju om låten INTE var förlagd........och då verkar det som att vi som upphovsmän, av era svar att döma, tar förlagskakan själva, vilket ju låter bra, men jag ska slå stim en pling för säkerhetsskull ändå....

Kan man skita i att förlägga låten så länge det bara en en "inhemsk" release, och låta ett förlag ta skiten när det skall släppas utomlands???(om det nu bli så) hmm....Är bara ivrig att få veta......ska slå stim en pling, så jag kommer nog få svar ändå, men om någon här inne vet saker och vill dela med sig av kunskapen så är jag fett nyfiken! 😳) Eller har funderingar på vad som kan gå snett....!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det finns ju ingenting som heter "förlagskakan", den %-satsen görs upp mellan upphovsmän & förlag inför varje låt.

Klart att du kan vänta med att förlägga låten tills det blir aktuellt med internationellt släpp. Det finns varianter för att lösa alla upptänkliga situationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från att Danny och Dan har bättre koll än jag, men så vitt jag kan se på STIM's site så verkar det ju räcka med STIM-anmälan får att få pengar även utomlands.

Från Stims hemsida

___________________

Fråga:

Hur mycket pengar får jag om min musik spelas utomlands?

Svar: Utlandsavräkningen får pengar och handlingar med information om vilka verk som spelats från ett femtiotal länder i världen. Dessa kommer vid olika tidpunkter på året beroende på sällskapens egna avräkningsrutiner.

Utlandsavräkningen avräknar i sin tur fyra gånger per år till de svenska rättighetshavarna.

Du kan kontakta Stims utlandsavräkning om du har frågor kring detta, eller gå in på det aktuella systersällskapets hemsida. Adresserna hittar du under Länkar.

___________________

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Utgår från att Danny och Dan har bättre koll än jag, men så vitt jag kan se på STIM's site så verkar det ju räcka med STIM-anmälan får att få pengar även utomlands.

Ja!

Visst räcker det med en STIM.registrering rent teoretiskt.

Men verkligheten är den att du i de flesta fall behöver ett förlag som aktivt bevakar & samlar in ersättning. Detta gör inte STIM.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...