Dj_Aladdin Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 Ok, rakt på sak. Jag gjorde en låt i Cubase 3 SX. Har nu formaterat datorn och uppgraderat till Cubase 5 och läser in projektfilen, då hittar inte Cubase alla de vst-plugins jag använt även fast de är installerade och jag får helt enkelt klicka F11 och bläddra fram rätt synth igen. När jag gör detta återställs ju hela synthen och min preset, mina inställningar för den specifika synthen, går förlorat. Jag provade därför att återinstallera Cubase sx 3 men när jag läser in filen får jag synthen märkt som "Missing vst" och namnet blir "!!! Alien 303 !!!" och samma sak, när jag bläddrar fram synthen återställs alla inställningar. Hur gör jag för att hitta min preset som bborde ligga lagrad i cubasefilen? Och varför kopplar inte Cubase att synthen finns installerad i systemet? Har provat lägga dll-filen på olika ställen, i olika undermappar och så vidare, men det blir samma sak ändå. Tacksam för hjälp och svar! :/
Dj_Aladdin Postat 9 augusti 2010 Trådstartare Postat 9 augusti 2010 När jag öppnar filen i Cubase säger felmeddelandet i början "The plug-in Alien 303 could not be found for VST Synth 2!" Detta trots att synthen finns och går att välja om jag klickar F11 för att se mina synthar... Man måste väl kunna flytta projekt mellan datorer som både har Cubase och synthen i fråga installerad??
drloop (oregistrerad) Postat 9 augusti 2010 Postat 9 augusti 2010 Kanske har du lagt vst foldern på en annan disk jämfört med när du gjorde låten? Annars för du ta fram din lampa och gnida lite, det kanske hjälper 😉
Lundin Postat 10 augusti 2010 Postat 10 augusti 2010 Jag tror som dr loopdoktorn att dina sökvägar inte ser identiska ut till de pluggarna du använder. Har du scannat igenom hela mediabiblioteket ( i mediabay) innan du laddar gamla projekt?
Dj_Aladdin Postat 10 augusti 2010 Trådstartare Postat 10 augusti 2010 Well, jag kan inte skapa identiska vägar eftersom dator 1 hade allt på disk F: och nya datorn har bara en disk, då C:. Utöver det är de identiska. Jag lyckades hitta mina presets, för denna synth i alla fall (alien 303), som xml-filer som jag flyttade till nya datorn. Sparade en ny preset, noterade vart den sparades och la filerna där, men när jag försöker välja min gamla preset får jag bara meddelandet "Preset is invalid"... Ska det vara så jävla svårt? :s Har gnidit rejält med lampa, men det verkar fan inte hjälpa denna gång 😉
Lundin Postat 12 augusti 2010 Postat 12 augusti 2010 (redigerat) Det spelar nog ingen roll var på hårddisken de ligger men Mediabay måste scanna igenom diskarna efter en installation, annars funkar det inget bra. Filerna ska ligga under C:\Documents and Settings\<ditt inlogg>\Application Data\VST3 Presets\ + eventuellt synten /effektens egna katalog och de ligger i *.vstpreset formatet Redigerat 12 augusti 2010 av Lundin
Dj_Aladdin Postat 17 augusti 2010 Trådstartare Postat 17 augusti 2010 ...Mediabay måste scanna igenom diskarna efter en installation, annars funkar det inget bra. Ok, tack! Hur gör jag för att manuellt starta en ny sådan MediaBay-sökning? Och presetsen, de är *.xml-filer, inte *.vstpreset?? 😮 I alla fall i exemplet Alien 303.
Lundin Postat 17 augusti 2010 Postat 17 augusti 2010 (redigerat) XML brukar vara formatet som används för externa hårdvarusyntar och effekter och då är det under MIDI Devicemanager du importerar detta.. kan vara lite trixigt att lägga filen i rätt katalog vill jag minnas, normala preset ligger annars i *.vstpreset-format. Re-scan heter funktionen du ska leta efter i Mediabay Redigerat 17 augusti 2010 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.