Jump to content
Annons

Förhindra "otakt" i flstudio


miii

Recommended Posts

Ursäkta trådtiteln men är helt tom i skallen på ord, antar att det är pga tröttheten.

Det var ett tag sen jag höll på med flstudio nu men blev riktigt inspirerad efter några videotutorials på youtube. Något jag har tänkt på är hur ni som sitter & gör låtar gör för att det inte ska bli "otakt" på rutorna i playlist-fönstret när intro/övergångar är inblandade?

Exempel:

I playlist-fönstret finns det ju som ni alla vet ett "4-mönster" man följer när man producerar musik. Melodier osv. brukar ju oftast vara 4 eller 8 "rutor" långa.

Men vad händer om jag vill lägga in en övergång som endast är 2 "rutor" lång? Då kommer alla rutor efter att hamna i "otakt" (börjar på 3). Går det på något sätt att ta bort de 3:an & 4:an i det här fallet, så nästa sound börjar på 1 och inte 3? Eller får man leva med att det ser ut att vara "otakt"?

Om ni förstår vad jag menar så får ni gärna säga vad alla "4-mönster", "rutor" osv. heter egentligen. Var som sagt skitlängesen jag höll på och har därför glömt lite musiktermer. 😊

Btw, bifogar en bild så ni förhoppningsvis förstår bättre.

post-22066-006816200 1280878283_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det spelar ju ingen roll om du börjar på ruta 3 6 7 eller 9. Det handlar ju om hur själva låten är. Om du kör två 4-takter och sen har ett hål på två rutor du kan du börja om med två fyr takter sen igen ju. Fortfarande är det ett jämnt antal. Hoppas du förstår vad jag menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ju ingen roll om du börjar på ruta 3 6 7 eller 9. Det handlar ju om hur själva låten är. Om du kör två 4-takter och sen har ett hål på två rutor du kan du börja om med två fyr takter sen igen ju. Fortfarande är det ett jämnt antal. Hoppas du förstår vad jag menar

Jo, självklar förstår jag att det inte egentligen är ett så stort problem. Men jag undrar bara om det går?

Går det inte är det inte hela världen, men det vore en uppfräschning i UI:t! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklar förstår jag att det inte egentligen är ett så stort problem. Men jag undrar bara om det går?

Går det inte är det inte hela världen, men det vore en uppfräschning i UI:t! 😉

Jag vet ingen lösning på problemet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har alltid irriterat mig på det här. Om jag gör ett avstamp på två takter, så vill jag att färgerna i playlisten ska börja om, det blir ju lättare att hålla koll på takterna längre fram i låten om man slipper komma ihåg hur många takter man lagt till eller tagit bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Går det på något sätt att ta bort de 3:an & 4:an i det här fallet, så nästa sound börjar på 1 och inte 3? Eller får man leva med att det ser ut att vara "otakt"?

Det du är ute efter är ett taktartsbyte, från 4/4 (antar jag?) till 2/4. Dock så tror jag faktiskt inte att det går att lägga in enskilda byten i playlisten, å andra sidan så kan man ju ändra taktart för hela låten i projektinställningarna om jag inte minns fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...