BobbyBenjaminz Postat 18 juli 2010 Postat 18 juli 2010 Här är lite av vad jag läste i en Studio tidning ang effekt bussar - fattar inget. Det e iofs. Logic det handlar om men kan inte vara helt olik Cubase 5. På en Audio 1- kanal är insterts: Compress, Chan EQ, DeEsser o PitchCor, och sends: Bus 1, Bus 2, Buss 3, Bus 4 o Bus 5. I/O är: Input 1/Out 1-2. Sedan på Bus 6 är det insterts: Compress, Chan EQ o DeEsser och på sends är: Bus 1, Bus 2, Buss 3, Bus 4 o Bus 5. Självklart finns Bus 1 till Bus 5, men nu till frågan, Varför skicka Send på Compress, Chan EQ och DeEsser två ggr (Audio 1 kanal och Bus 6) till Bussarna 1 - 5. Svaret e säkert enkelt men jag e ny på det här o fattar inget. Hoppas att ngn förstår iaf lite o kanske kan hjälpa mig.
joachime Postat 18 juli 2010 Postat 18 juli 2010 Bussar i Logic används till ungefär samma skare som grupper och effektkanaler i Cubase. Buss 1-5 kan i det här fallet motsvara 5 effektkanaler.
Lundin Postat 18 juli 2010 Postat 18 juli 2010 Hmm.. fattar inte riktigt det du skrev men att skicka send till bl.a kompressor kan innebära att de lägger en parallell kanal för att kunna processa den kanalen lite hårdare och få till något som sticker ut samtidigt som helheten låter återhållet och dynamiskt. Utan att ha läst artikeln kan det vara svårt att spekulera i dubbel de-esser..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.