Jump to content
Annons

KORG X5DR


enlitenfisk

Recommended Posts

Hello, har plockat fram en gammal ljudmodul, KORG X5DR. Kan ansluta den via MIDI-ingången på ljudkortet o även spela på/upp den i Cubase SX2...men kan inte spela in ljuden. Vilka inställningar måste göras? Hoppas ngn ser detta och kan svara på det! :-)

Redigerat av enlitenfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm...

Menar du att du använder cubase som sequencer till din korg, och sendan vill skicka tillbaka ljudet på ett audiospår i cubase?

Om du kan ansluta ljudenheten till cubase via midi och få den att spela upp, och sedan även ta emot audiosignalerna till cubase så borde du väl kunna spela in dem på vanligt sätt?

Kan du försöka att precisera problemet lite mer? Handlar det mer generellt om hur du spelar in ljud i cubase (du kanske bara jobbar med midi i vanliga fall?) eller vad? Det kanske bara handlar om någon inställning på ljudkortet (vilket det nu är)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Terratec DMX6 fire-kortet. Har tidigare endast använt mjukvarusynthar i Cubase (utan problem...och även kunnat spela in som audio). Det är nog att jag inte vet hur jag ska skicka in musiken från ljudmodulen på ett audiospår som är problemet. Efter att ha spelat in MIDIn vill jag ju kunna behålla kvar ljudet i Cubase även om jag stängt av ljudmodulen. Har försökt spela in det på ett audio-spår...men icke. (Vad gäller den tekniska biten av musiken så är jag nybörjare och bör betraktas som mkt korkad ;-).

Tack att du tog dig tid att försöka hjälpa. /Helena

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv ett annat ljudkort så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig, men det låter ju som om det handlar om ljudinspelning i allmänhet, snarare än att det har med din korg att göra.

Du vill ju spela in ljudet från din Korg till Cubase och då skall det ju inte vara svårare än att plugga in synten i en audioingång på ljudkortet, lägga till ett "audio track" i Cubase och sedan spela in.

Men som sagt, jag känner inte till ditt ljudkort och kanske är det så att du inte har gjort korrekta inställningar, antingen på kortet eller i programmet?

Hoppas någon som har samma kort som dig kan hjälpa dig med en checklista!

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...